Forsikringsskader fra 2010 til 2020

Tiårets «nye» forsikringsskader

Styrtregn, skjeggkre og elbil preger de «nye» forsikringsskadene for det siste tiåret.

FORSIKRINGSTIÅRET: Bildene over viser noe av det som har preget oss mellom 2010 og 2020, ifølge forsikringsselskapene. Video: NTB / NRK / Embla Hjort-Larsen. Foto: Rune M. Nesheim / Øystein Bergrud Fossum / NTB. Vis mer
Publisert

Det er ikke bare et år vi nylig har lagt bak oss, men også et helt tiår.

Mye har skjedd mellom 2010 og 2020, ikke minst på forsikringsfronten.

Vi har tatt en prat med forsikringsselskapene om hvilke innmeldte skader og saker som definerer perioden mellom 2010 og 2020.

Dersom vi ser på skadene og sakene som vanligvis har blitt meldt inn til forsikringsselskapene de siste ti åra, er det faktisk noen som skiller seg ut for 2010-tallet, som vi ikke har sett like mye av tidligere.

Styrtregn, skjeggkre og elbil er noen stikkord.

Styrtregn og flygende trampoliner

- Det siste tiåret har kundene våre virkelig fått merke at været har blitt mer ekstremt. Vi snakker stadig oftere med folk som står med vann til knærne i sine hjem, eller som har fått sine hus revet vekk av flom og skred, sier skadeforebygger Therese Nielsen i Fremtind til Dinside.

Ekstremvær har altså gitt grunnlag for flere skademeldinger og erstatningskrav som har kommet inn til forsikringsselskapene de siste ti åra.

ANSVAR FOR VEDLIKEHOLD: Det er eiers ansvar å vedlikeholde boligen, og skader på huset som skyldes manglende vedlikehold, dekkes ikke av forsikringen. Klipp: Tobias Fjeldvang. Video: Linn Merete Rognø. Vis mer

Sigmund Clementz i If trekker fram styrtregn som et eksempel på ekstremvær som har gitt store skader de siste fem-seks åra, særlig i august 2016 da Asker, Bærum og deler av Oslo ble rammet av dette.

- Styrtregn kjennetegnes av at det kommer mye regn på kort tid i et avgrenset område. I 2016 hadde regnet høy intensitet og varte i flere timer, så grunnen klarte ikke å absorbere vannet, og avløpene, bekkene klarte heller ikke å ta unna vannet, sier Clementz til Dinside.

- Slike styrtregnbyger er noe Østlandet må regne med framover også, legger han til.

ØS PØS: Slik så det ut i Oslo under styrtregnet i august 2016. Foto: NTB
ØS PØS: Slik så det ut i Oslo under styrtregnet i august 2016. Foto: NTB Vis mer

Gjensidige peker på et annet «ekstremværfenomen», nemlig flygende trampoliner. Hver gang det blåste skikkelig opp, fløy det trampoliner fra hage til hage, og gjorde skade på det de møtte på sin vei.

Skjeggkre

Vi har «importert» ulike typer småkryp til landet på mange forskjellige vis i lange tider, blant annet i koffertene våre etter sydenturer.

- Siste innvandrergruppe er skjeggkreene - et helt ufarlig, lite kryp, men likevel ikke så hyggelig å få i hus. Spredningen tiltok i 2013 og skjeggkreet finnes nå over hele Norge, sier Pål Rune Eklo i Gjensidige til Dinside.

- Nye metoder har vist seg effektive i bekjempelsen av skjeggkre, og mange forsikringsselskap dekker kostnadene ved å fjerne «skadedyrene», sier han videre.

Elsparkesykkel-ulykker

De siste åra har vi fått elsparkesyklene dukket opp på fortauene i norske byer, både til glede og irritasjon.

Dessverre har flere elsparkesykkel-entusiaster og -motstandere opplevd ulykker hvor disse «doningene» har vært innblandet.

- Utleieselskapenes inntog i de store byene i 2018 førte til elsparkesykkelfeber. Uten hjelm, og gjerne med promille, hoppende fra fortau til veibane, over trikkeskinner og kantstein, fikk mange et ublidt møte med asfalten, sier Eklo.

Dette har resultert i mange alvorlige personskader, bekrefter både Gjensidige og Fremtind.

Bilene blir mer elektriske

Når vi først er i det elektriske hjørnet, kan vi like greit trekke fram bil. Det er imidlertid ikke bare elbiler som har preget tiåret, men også det faktum at nye biler generelt kommer med stadig mer avansert elektronikk.

- Elbiler er stort sett som andre biler når det gjelder skademeldinger, men vi ser en utfordring knyttet til elbiler og andre moderne biler i det at prisene på reservedeler øker mer, sier Clementz i If.

- I en kollisjon, for eksempel, kan elektriske styringskomponenter skades, og disse kan fort stå for størstedelen av regninga på reparasjonen i etterkant, fortsetter han.

I tillegg gjør den avanserte elektronikken i bilene det vanskeligere for eierne å fikse bilene selv også.

Coronaviruset

Sist, men på ingen måte minst, må vi nevne pandemien som har definert oss i 2020, og alle forsikringskonsekvensene av den:

- Reiseavbestillinger i forbindelse med coronavirus-pandemien er velkjent. Vi hadde stort trykk - spesielt i mars, april og mai - og vi har registrert godt over 100.000 saker i forbindelse med pandemien, sier Nielsen i Fremtind.

Og, en annen følgeskade av pandemien, er faktisk skader på mobil og elektronikk grunnet håndsprit-lekkasjer:

FORSIKRING: Nå advarer forsikringsselskap mot det de kaller «håndspritskader» på elektronikk og mobiltelefoner. Video: Embla Hjort-Larsen Vis mer

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer