Til kamp mot dårlig prismerking

Når butikkene ikke gjør jobben sin, bør du gi klar beskjed.

Til kamp mot dårlig prismerking
Publisert
Sist oppdatert

Gjennom flere prisundersøkelser har DinSide dokumentert at prisene som er oppført på hyllekanten i dagligvarebutikkene, ikke alltid stemmer overens med summen du faktisk betaler i kassen.

Til og med bransjen selv er klar over problematikken: En representant fra en av landets største butikkjeder har hevdet overfor DinSide at enkelte butikkfilialer har latt være å oppdatere prisene på over ett år.

Heller ikke DinSides lesere er imponerte: En liten undersøkelse DinSide har gjennomført viser at ni av ti ikke er fornøyde med prismerkingen i butikkene.

Oppdager du at butikken ikke har gjort jobben sin, bør du klage. For selv om det som oftest dreier seg om småpenger for forbrukerne, kan butikkene ende opp med å håve inn betydelige summer fordi de ikke følger loven. Og markedsføringsloven er klar: Alle produkter i butikken skal merkes med pris, og prisen skal selvfølgelig være den samme på hyllekant som i kassen.

Ofte har undertegnede gått tilbake med kvitteringen i butikk og påpekt at prisen jeg har betalt er for høy. Enkelte ganger forbauser jeg meg over hvor mye kverulering som må til for å få tilbake de få kronene butikken skylder meg.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer