Tjener fett på feilfakturering

Amerikanske forbrukere opplever så mye feil i regningene at de har gitt det et eget navn. "Stealth inflation" - eller snikinflasjon - øker regningen uten at satsene økes.

Publisert
Sist oppdatert

New York Times mener det er to faser på veien som leder til snikinflasjon.

Fase 1 - vi gjør det vanskelig

Fase 1 er innføringen av svært kompliserte prissystemer og nye gebyrer - lyder kjent?

I følge det amerikanske magasinet Business week, vil gebyrer i år utgjøre 11 milliarder dollar for amerikanske kredittkortselskaper, 2 milliarder i banksystemet, 100 millioner dollar i den amerikanske hotellbransjen, og 20 prosent av alle telefonregninger.

Fase 2 - overfakturering

Journalisten David Pogue i The New York Times byttet mobilabonnement til selskapet Verizon i år. I følge avtalen skulle 800 minutter være inkludert i pakken han betalte et fastbeløp for. Fra første måned fikk han bare 700 minutter, og ble fakturert med minuttsatser for det overskytende. Dette skjedde hver måned i lengre tid, selv om han hver gang ringte opp selskapet og ba om å få rettet feilen. Hver gang endte samtalen med en hjertelig beklagelse fra selskapets side, og feilen ble umiddelbart rettet opp.

Etter å ha snakket med venner og bekjente som hadde opplevd tilsvarende hos andre selskaper, skrev han et innslag i NYTs nyhetsbrev med en hypotese om at overfakturering skyldes en bevisst strategi hos selskapene, og at de tar sjansen på at bare en liten prosent vil legge merke til det.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer