- Tøft å være B-menneske nå

Høstmørket gjør det vanskelig å komme opp om morgenen.

Det tar tid for kroppen å omstille seg fra lyse sommernetter til høstmørke. 	 	   Foto: colourbox.com
Det tar tid for kroppen å omstille seg fra lyse sommernetter til høstmørke. Foto: colourbox.com Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Vi er godt på vei inn i årets mørkeste tid, og mange av oss merker allerede at det er tyngre å komme seg opp om morgenen. Og det er kanskje ikke så rart. Etter lyse sommermåneder tar det nemlig tid for kroppen å omstille seg til vintertid.

Les også: Fæle minutter om morgenen

- Det er gjerne slik at døgnrytmen lett kan bli forsinket om vinteren, siden det er dagslyset som regulerer døgnrytmen, sier søvnforsker og professor ved Universitetet i Bergen, Ståle Pallesen, til DinSide Helse.

Ulike utgangspunkt

Han anbefaler derfor bruk av lysterapi om morgenen for dem som merker at det blir tungt og vanskelig å stå opp om vinteren. I tillegg til forsinket døgnrytme, vil en del kunne oppleve vinterdepresjon i den tiden vi er på vei inn i nå. Også da er lysterapi anbefalt.

Lysbehandlingen virker raskt, og mange vil merke effekt allerede etter første behandling. Om lag 70 prosent av de som reagerer positivt på lysbehandling, opplever bedring første uke.

- Men hvorfor er det likevel slik at det for noen er like lett å sprette opp av sengen klokken seks om morgenen i vinterhalvåret, som det er om sommeren?

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer