Totalt blir galt

Totalkunder føler seg kanskje mer verdsatt enn andre, men prisen de må betale er høy.

Publisert
Sist oppdatert

Bankene smisker og lokker: Kom til oss og bli en viktig totalkunde. For dine blå øynes skyld? Neppe.

Totalprogrammene er nemlig et viktig markedsføringskonsept for bankene - en måte å kapre stabile og lojale kunder på.

Totalt dårlig

Vi har sammenlignet to av de beste bankene i Norge, med tre av de store bankene som har et totalkundekonsept.

Konklusjonen er nedslående for de bankene som lokker med totalkonseptet. Rentene og gebyrene du må betale på totalprogrammene, er nemlig langt fra like gode som det en rekke små sparebanker og nettbanker tilbyr.

Enda verre står det selvsagt til med storbankenes "vanlige" tilbud. De ligger for det meste "nederst" på listen.

Klikk her for å se alle totalprisene sammenlignet med de billigste tilbudene

5.500 i merkostnad

Sammenligner man totalkundeprogrammene til DnB, Storebrand og Gjensidige NOR, må du som gjennomsnittlig kunde belage deg på å betale 5.000-5.500 kroner mer enn nødvendig i årlige renter og gebyrer.

I testen har vi tatt utgangspunkt i en bankkunde som har 40.000 kroner i innskudd og 1,5 millioner kroner i boliglån. Personen har i tillegg et gjennomsnittlig forbruk av VISA-kort til varekjøp og uttak i minibank, og nettbank og autogiro i forbindelse med betaling av regninger.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer