En feil i betalingssystemet rammet kunder hos de 22 bankene i Sparebank1-gruppen.
- De kontoer som har hatt betaling til forfall den 20. og 22. oktober har fått beløpet trukket to ganger, sier kommunikasjonsdirektør Thor-Christian Haugland i SR-bank til NTB.
Feilen oppsto trolig i forbindelse med at det ble gjort oppgraderinger på systemet i helgen.
Les også: Kortsvindel på bordell
205.000 transaksjoner
Til sammen er 205.000 transaksjoner trukket dobbelt. Det er ikke kjent hvor mange kunder som er berørt.

Bankene fikk melding om dobbelttrekket mandag morgen.
- EDB Fellesdata jobber med å rette feilen. Vi håper at alt skal være i orden tirsdag morgen, senest onsdag, sier Haugland.
Bankene fikk mange henvendelser fra bekymrede kunder mandag.
- Det er veldig beklagelig det som har skjedd, men kundene trenger ikke bekymre seg. Vi vet nøyaktig hvilke kontoer som er berørt, og feilen blir rettet opp, sier kommunikasjonsdirektøren.
Kundemarerittet: Minibanken slukte pengene
Ikke dekning
Noen kunder opplevde at det ikke var dekning på kontoen etter at betalinger ble trukket to ganger.
- Det som har skjedd er særlig trist for kunder som har havnet i en slik situasjon. Vi håper at de det gjelder tar kontakt, slik at vi kan finne løsninger, sier Haugland.
- Kunder som har spørsmål om saldo på egen konto, bør ta kontakt med kundesenteret i banken, sier han.