Virkes Handelskonferanse 2019

Tre høydepunkter fra Handelskonferansen

I en næring under press og i stadig endring, er det én som sitter med makta: Forbrukeren.

HANDELSNÆRINGENS HØSTSAMLING: Over 600 deltakere var påmeldt Virkes Handelskonferanse 24. september 2019, som ble avholdt på Clarion The Hub i Oslo. Her ser du administrerende direktør Ivar Horneland Kristensen i Virke ønske deltakerne velkommen. Foto: Eilin Lindvoll.
HANDELSNÆRINGENS HØSTSAMLING: Over 600 deltakere var påmeldt Virkes Handelskonferanse 24. september 2019, som ble avholdt på Clarion The Hub i Oslo. Her ser du administrerende direktør Ivar Horneland Kristensen i Virke ønske deltakerne velkommen. Foto: Eilin Lindvoll. Vis mer
Publisert

I fjor var temaet for Virkes Handelskonferanse «Retail Apocalypse». Norsk handelsnæring fryktet inntoget av utenlanske handelsgiganter som Amazon og Alibaba, samt hvordan digital teknoloigi utfordret de fysiske butikkene. På toppen av det hele kom momsgrensa på 350 kroner for handel over grensene på nett, ei grense som fjernes fra 1. januar neste år.

Det var en betydelig mer optimistisk næring som var samlet på nyåpnede Clarion The Hub i år.

- Handelen er ikke død, den endrer seg bare, slik den alltid har gjort. Vi ser at forskjellen mellom vinnerne og taperne i næringen blir større, og konkurransen om kundene har aldri vært større, sa administrerende direktør Ivar Horneland Kristensen i Virke under sitt innledningsforedrag.

Flere av foredragsholderne som entret scenen i løpet av dagen var tydelige på at selv om handelsnæringen overlever, er det én som sitter på toppen med makta, nemlig forbrukeren.

Dinside var til stede for å høre mer om hvilken utvikling forbrukerne kan vente seg i tiden framover når det gjelder handel på nett og i fysisk butikk. Her er tre høydepunkter fra Handelskonferansen:

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer