Forsikring

Trenger du helseforsikring?

Dette er et spørsmål du bør ta stilling til. Sjekk hvilke forsikringer du eventuelt har via jobben, og om du bør tegne egne forsikringer mot sykdom og uførhet.

FORSIKRINGSTIÅRET: Bildene over viser noen av forsikringssakene som preget oss mellom 2010 og 2020, ifølge forsikringsselskapene. Video: NTB / NRK / Embla Hjort-Larsen. Foto: Rune M. Nesheim / Øystein Bergrud Fossum / NTB. Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Ifølge Finans Norges helseforsikringsstatistikk har antall personer med forsikring mot kritisk sykdom eller med behandlingsforsikring økt jevnt de siste årene:

  • Ved utgangen av 2020 hadde 516 000 forsikring mot kritisk sykdom og 648 000 behandlingsforsikring.
  • Tallene viser videre at 97,5 prosent av alle meldte helseforsikringssaker i fjor gjaldt behandling, og 41,7 prosent av erstatningene som ble utbetalt gikk også til behandlingssakene.

Flest forsikret via jobben

Siviløkonom Hallgeir Kvadsheim skriver i et innlegg på Pengeverkstedet.no at av de 648 000 som har helseforsikring, er seks av sju helseforsikret via jobben - altså som et frynsegode.

Dette er et frynsegode bedrifter gjerne tilbyr for å sikre at de ansatte kommer raskere tilbake i jobb etter skade eller sykdom.

For deg som arbeidstaker spiller det kanskje ikke noen stor økonomisk rolle om du må vente noen dager eller uker ekstra i offentlig helsekø, for jobben må jo uansett betale lønna di, men for bedriften spiller det en stor rolle, spesielt hvis de må erstatte deg i mellomtida med vikarer eller innleid daglig leder.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer