Trening gir ikke bedre søvn

Får deg ikke til å sove bedre - snarere tvert imot, ifølge nye studie.

KOMPLISERT: Nye funn tyder på at forholdet mellom søvn og trening kan være mer komplisert enn antatt. Foto: Colourbox.com
KOMPLISERT: Nye funn tyder på at forholdet mellom søvn og trening kan være mer komplisert enn antatt. Foto: Colourbox.com Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Trening om dagen kan holde deg våken om natten.

Det antyder resultatene fra en liten studie presentert ved den årlige samlingen til Associated Professional Sleep Societies, melder The Telegraph.

Midler mot snorking funker ikke

Mindre aktivitet, mer søvn

14 deltakere bar armbånd som overvåket deres bevegelser i 23 dager. Forskerne så at jo mer aktive forsøkspersonene var, jo mindre sov de.

Etter dager med lavt aktivitetsnivå økte faktisk den totale søvnmengden med 42 minutter om natten.

Funnene kan tyde på at forholdet mellom trening og søvn er mer komplisert enn antatt.

10 syke søvnlidelser

Overraskende funn

Tidligere studier har vist at trening kan hjelpe personer med søvnproblemer.

Fysisk aktivitet skal fremme søvn på grunn av at kroppstemperaturen øker og synker. Det er dette fallet i kroppsvarme som skal ha en søvndyssende effekt. Det tradisjonelle rådet har derfor vært å trene minst tre-fire timer før sengetid.

Forsker Arn Eliasson ved Walter Reed Army Medical Centre i Washington D.C ble derfor svært overrasket over resultatene.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer