Trikset som holder deg mett lenger

Gjør det lettere å gå ned i vekt.

Publisert
Sist oppdatert

Mat med høyt vanninnhold er nøkkelen til vekttap, mener britiske ernæringseksperter.

I en artikkel i magasinet Marie Claire råder forskere i British Nutrition Foundation (BNF) folk til å gjøre supper, ris og pasta til hverdagskost.

Fæle fastfood-faktaSlik blir usunt sunt

Du bør også la grønnsaker være en viktig del av måltidet.

Sveller i magen

Pasta og ris er fattige på kalorier, og sveller i magen din. Dette gjør at du føler deg mett lenger.

Styr unna saltbombene

Grønnsaker er rike på både vann og fiber, slik at du kan spise større mengder av dem enn for eksempel av kjøtt, noe som også bidrar til metthetsfølelse.

Enkel kaloriregel

BNFs tommelfingerregel for kaloriinntak er følgende: Vær forsiktig med mat som inneholder mer enn 1,5 kalorier (kilokalorier) per gram.

Regn ut ditt energiforbruk her!

Kokte egg, bakte bønner og stekte grønnsaker med nudler er gode eksempler på mat som inneholder mindre enn 1,5 kalorier per gram, og som altså er både sunn og mettende.

Kontroller inntaket

Kjøper du en 180 grams sandwich til lunsjen på som inneholder 360 kalorier betyr det at den har 2 kalorier per gram.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.