Trygg netthandel

Visste du at du er tryggere med kredittkort?

Publisert
Sist oppdatert

Vi har ikke oversikt over våre rettigheter som forbrukere og slurver med å sjekke vilkårene når vi handler på nettbutikker, er Forbrukerrådets konklusjon etter å ha gjennomført en undersøkelse blant norske nettbutikkunder.

Godt nytt

kun 15 prosent av oss oppgir å ha hatt problemer når vi har handlet på internett. Det vanligste problemet er forsinket eller ingen levering.

Den dårlig nyheten er at nettbutikkundene er dårlig orientert om hvilke rettigheter de har.

- Få har fått med seg at loven gir deg rett til å angre før mottak av varen eller 14 dager etter at du har mottatt varen ved kjøp fra norsk nettbutikk. Du kan dessuten klage til banken dersom selger ikke leverer varen, og du har betalt med kort på nett, sier Ragnhild Olin Amdam i en pressemelding fra Forbrukerrådet.

Billigst å handle musikk på nett i Norge

Bruk kredittkort

Ved kjøp av for eksempel konsertbillett med kredittkort, slik som MasterCard og Diners, kan du bruke kredittkjøpsloven paragraf åtte for å få refundert pengene fra banken dersom konserten blir avlyst.

- Du står svakere ved ikke-levering, svindel og konkurs dersom du forskuddsbetaler. Bruker du derimot kredittkort eller debetkort, kan du klage til banken din dersom selger ikke leverer. Men vær oppmerksom på at dette ikke gjelder ved bruk av betalingsløsningen BankAxess, som benyttes når du betaler over disk, sier Ragnhild Olin Amdam.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer