TV-reklame gir overvektige barn

TV-titting og reklame for fettrike menyer på restauranter jobber godt sammen for å øke andelen overvektige barn, viser to separate studier som ble publisert denne uken.

Publisert
Sist oppdatert

Vegar K. Vatn

Studiene, som er bestilt av de veldedige organisasjonene Kaiser Family Foundation og Center for Science in the Public Interest (CSPI), ble publisert dagen etter foreningen for amerikanske psykologer anbefalte å sette en grense for hvor mye reklame man kan rette mot barn, melder Reuters.

Kaiser Foundation, som jobber med familierelaterte helsespørsmål, sa at forskning ikke hadde vist nøyaktig hvorfor TV-titting har en så sterk sammenheng med overvekt hos barn, men ekspertene deres sa på en pressekonferanse at bevisene pekte mot reklame for snacks og junk-mat.

CSPI, som jevnlig gir ut rapporter om kaloriinnholdet i populære matretter, kritiserte barnemenyer på restauranter som inneholder frityrstekt mat, sukkerdrikker og kaloririke deserter.

Siden 1980 har andelen overvektige barn mellom 6 og 11 år blitt mer enn doblet i Amerika. 10 prosent av 2- til 5-åringene og 15 prosent av 6- til 9-åringene er overvektige.

Kaiser Foundation undersøkte om TV-titting og dataspilling bidro til dette, som så mange tror. Ekspertene gikk gjennom 40 tidligere studier på området.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer