Twitter-storm mot BankID

Flere reagerer på passordløsningen, men selskapet forklarer hvorfor det er slik.

PASSORD: BankIDs innloggingsløsning skiller ikke mellom små og store bokstaver i passordet. Selskapet forklarer hvorfor. Foto: Martin Kynningsrud Størbu
PASSORD: BankIDs innloggingsløsning skiller ikke mellom små og store bokstaver i passordet. Selskapet forklarer hvorfor. Foto: Martin Kynningsrud Størbu Vis mer
Publisert

På Twitter er det flere som har bitt seg merke i at BankID ikke skiller mellom store og små bokstaver når du logger i for eksempel i nettbanken.

I denne Twitter-tråden er det en rekke personer som reagerer på nettopp dette.

- FLOTT! Dette er systemet BankIDNorge skrøt av at de har brukt 3 milliarder på, og som Norge er helt avhengig av, skriver en bruker.

BankID bekrefter

Selv om det er mange som reagerer nå, er det faktisk ikke noe nytt, og DinSide skrev faktisk om dette i 2014, altså for 8 år siden. Noe også Per Thorsheim, sikkerhetssjef i BankID og BankAxept, påpeker da vi kontakter ham med spørsmål om hvorfor det er slik.

- Det er riktig at det er slik. Det har vært diskutert flere ganger og det er allment kjent, men vi har det fortsatt under vurdering om vi skal skille mellom små og store bokstaver i passord, forteller han.

En av årsakene til at BankID ikke «ser forskjell» på dette, er ifølge Torsheim et fokus på brukeropplevelsen.

- Man logger inn på BankID relativt ofte, og det er fort gjort å taste feil hvis caps lock er på uten at du er klar over det.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.