- IP-telefoni, eller telefoni over internett, er som en bombe under teleselskapene. Det sier teleanalytiker Torben Rune fra Netplan til det danske fagbladet Ingeniøren.net.
- Det vil forundre meg om ikke 30 prosent av kundene har gått over til IP-telefoni innen to år. Og når de store kundemassene begynner å snuse på IP-telefoni vil det naturlig nok kunne gi store konsekvenser for de vanlige fasttelefonioperatørene, sier Torben Rune.
Massemarket er i endring
I følge seniorkonsulent Jesper Haumann fra IT- og telekonsulenthuset Devoteam, vil så mange som 20 prosent av de 2,6 millioner danske analoge fastnettabonnentene gå over til internettelefoni innen et par år.
- Det betyr at fastnettoperatørene vil miste mellom en halv og en hel milliard, bare i abonnementsinntekt. De unge er vanskelig å lokke bort fra mobiltelefonene, det er derfor primært kunder i andre aldersgrupper som vil utnytte den økonomiske fordelen IP-telefoni innebærer, sier Haumann til Ingeniøren.net.
Abonnementskostnadene
Siden minuttprisene på vanlige samtaler via fasttelefoni-nettet er såpass lave, er det spesielt på månedlige abonnementsutgifter at kundene kan spare penger.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger