Forbrukerombudet har fattet et forbudsvedtak mot Skeidars salgsmarkedsføring.
Feil førpriser
Møbelkjeden skal, ifølge Forbrukerombudet, ha markedsført januarsalg på varer som de ikke i tilstrekkelig grad har kunnet dokumentere at de har solgt til den oppgitte førprisen. Forbrukerombudet har derfor fattet vedtak som forbyr Skeidar å benytte ukorrekte førpriser i markedsføring av kjedens produkter.
Retter møbelkjeden seg ikke etter vedtaket, må de betale et tvangsgebyr på en halv million kroner.
- Skeidar bryter markedsføringsloven når de markedsfører seg med førpriser som ikke er reelle. Forbrukerne skal kunne stole på salgsmarkedsføring, og ikke bli villedet som i dette tilfellet, sier forbrukerombud Bjørn Erik Thon, i en pressemelding.
Dyre kremer og ulovlig markedsføring
Rydder i bransjen
Den siste tiden har Forbrukerombudet jobbet med å rydde i møbelbransjens markedsføring, og spesielt i forhold til uriktige førpriser. Da ombudet registrerte at flere aktører markedsførte seg med store avslag og nedsatte priser, ba de de aktuelle kjedene om å dokumentere at førprisene var korrekte.
Skeidar var ikke i stand til å fremlegge nødvendig dokumentasjon på at førprisene var reelle nok.
På bakgrunn av gjennomgangen, vurderer Forbrukerombudet nå også sanksjoner mot andre aktører i møbelbransjen.