Finn.no har gjort stor suksess med tjenesten Fiks ferdig. Den gjør det enda enklere å handle brukt enn før, da man slipper å sende melding for å enten kjøpe eller selge noe.
Alt er fiks ferdig ordnet på forhånd, det er bare for kjøper å trykke på en knapp, så kan selger godkjenne og bare sende varen rett fra egen postkasse.

Tar av: - Luksus
Betalingsgaranti
Da Finn lanserte Fiks ferdig-tjenesten i 2022, gjeninnførte Finn betalingsgarantien «Trygg betaling». Denne hadde de også tidligere, men den ble lagt ned i 2018 etter en rekke utfordringer.
- Dette er en sikkerhet for brukeren, hvor Finn tar ansvar for betalingen mellom kjøper og selger. Denne tjenesten er det en avgift på, i likhet med frakt, forklarer Kathrine Opshaug Bakke, bruktekspert og leder på Finn torget til DinSide.
Avgiften man betaler, avhenger av varens pris, ifølge Opshaug Bakke.
- Det er vanlig at prisen for en slik tjeneste gjenspeiler verdien på varen som selges. Slik har vi også lagt opp betalingsløsningen; en vare som er mer verdifull vil være dyrere å «forsikre», sier hun.

- Føler meg lurt
39 prosent av kjøpssummen
DinSide har imidlertid fått tips fra lesere som synes at avgiften på betalingsgarantien er uforholdsmessig høy på varer som har en lav pris.
En leser skulle kjøpe et par barnesandaler til 100 kroner. Frakt med Helthjem kostet 39 kroner, mens Trygg betaling kostet det samme, 39 kroner. Altså var gebyret på 39 prosent av kjøpsprisen. Totalt ville det kostet 178 kroner for sandalene, og da ble bruktkjøpet brått ikke så fristende lenger.
Overfor DinSide påpeker Finn at de nylig har satt ned prisen på frakt for alle typer pakker i Fiks ferdig-løsningen. Det vil si at totalprisen er billigere enn før.
Vurderer prismodeller fortløpende
- Forstår dere at noen brukere kan reagere på dette?
- Vi får mange tilbakemeldinger fra kjøpere og selgere som ser stor verdi i å ha en trygg og enkel betalingsløsning når de handler på Torget. Det viktigste for oss er å levere en god tjeneste til de som bruker Finn, og etter å ha testet ulike modeller for frakt og avgift, så landet vi på denne modellen, sier Kathrine Opshaug Bakke.
- Har dere vurdert andre alternativer for de billigste varene?
- I Finn jobber vi stadig med å forbedre markedsplassen vår, og ønsker at Torget skal være en trygg, enkel og effektiv tjeneste for brukerne våre. Dette innebærer at vi tar tilbakemeldinger på alvor og er åpne for justeringer. Vi vurderer derfor andre prismodeller fortløpende og dagens modell kan komme til å endre seg i framtida.