De fleste av oss har nok servert boil-in-bag-ris fra Uncle Ben’s til kylling eller indisk gryte, men nå forsvinner snart disse pakkene fra din lokale butikk.
Men, frykt ikke, det kommer helt like produkter inn i hyllene, bare med nytt navn og ansikt.
Onsdag 23. september annonserte nemlig Mars Food at Uncle Ben’s skifter navn til Ben’s Original. I tillegg blir bildet av den mørkhudede mannen på pakkene fjernet.

Boil-in-bag versus vanlig ris
Inkluderingstiltak
I pressemeldingen Mars Food har sendt ut i forbindelse med endringen, sier de at dette er grep de gjør for å skape en mer inkluderende framtid for alle mennesker.
- De siste ukene har vi hørt på tusenvis av forbrukere, våre egne ansatte og aksjonærer fra hele verden. Vi forstår ulikheten som assosieres med navnet og ansiktet på pakken, og følger opp endringen vi lovet i juni, sier global president Fiona Dawson i Mars Food.

Sjekk den norske ris-oppfinnelsen!
Tiårets risprodukt
Uncle Ben's kom på det amerikanske markedet rundt 1940, og har vært det bestselgende ris-produktet i flere tiår, skriver BBC.
Markedsføringen av merket har imidlertid blitt kritistert for å ha en stereotypisk framstilling av rase. Betegnelser som «onkel» og «tante» ble blant annet brukt i sørstatene som en måte å omtale svarte, i stedet for de mer formelle titlene «mister» og «miss».
Produktnavnet Uncle Ben's skulle visstnok være inspirert av en bonde i Texas som var kjent for å dyrke ris av høy kvalitet, og Mars Food ba hovmesteren på en flottere restaurant i Chicago, ved navn Frank Brown, om å posere som produktets ansikt utad i 1947.
I forlengelsen av Black Lives Matter-bevegelsen
Mars Food var én av flere matvaregiganter som lovet å fornye merkevarene sine i kjølvannet av drapet på George Floyd.
Tidligere i år har også Pepsi sagt de vil gi sin merkevare Aunt Jemima, som blant annet brukes på sirup, en «overhaling» som ikke framstiller rase-stereotypier.