Unge shopper parti etter image

Kristelig Folkeparti er mot alt som er gøy. SV vil nekte folk å bestemme selv. FrP står for egoisme. Slik oppfatter unge nordmenn de politiske partiene.

Publisert
Sist oppdatert

Dette kommer frem i en fersk undersøkelse fra Norges Markedshøyskoles forskningsenhet Folab.

Ung dom

600 Oslo-studenter mellom 19 og 25 år har sagt hva de assosierer med de ulike partiene. Dommen fra første- og andregangsvelgerne er knallhard:

Kemneren forbindes med Arbeiderpartiet. Høyre-velgerne går helst i den "fine" operaen. FrP vil egentlig ingenting. SV vil egentlig flå rikingene. KrF står for streng puritanisme. Senterpartistene assosieres med bilen Lada.

Assosiasjoner er slett ikke overfladiske, ifølge sosiolog og NMH-amanuensis Trond Blindheim, som står bak undersøkelsen. Han har funnet et sterkt mønster i unge folks fornemmelser. De sier nemlig svært mye om hva de mener og gjør.

Fornemmelse

Unge er samfunnsbevisste, men har ofte lite peiling på partipolitikk. Derfor fungerer assosiasjoner godt for å avdekke de unges politiske preferanser.

- Folk fornemmer ulike ting for ulike produkter eller merkevarer. Det viser seg at slike assosiasjoner ofte også avgjør hvilke partier unge folk sympatiserer med, sier Blindheim.

Dette kan forklare hvorfor enkelte ved forrige valg var i tvil om de skulle stemme Høyre eller Sosialistisk Venstreparti (SV) - to partier som politisk står milevis fra hverandre.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer