Unngå å betale nettbank-svindelen selv

Følg avtalen med banken og oppdater datamaskinen, så slipper du å betale for misbruket.

Sparebank1 er en av nettbankene som har opplevd svindelforsøk den siste tiden.
Sparebank1 er en av nettbankene som har opplevd svindelforsøk den siste tiden. Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Bruken av nettbank er blitt hverdagskost for nordmenn flest, men i takt med økt bruk opplever norske nettbanker en økning i antallet svindelangrep.

Dette kom frem da Finanstilsynet torsdag la fram sin årlige risiko- og sårbarhetsanalyse for 2011, som viser en økning på 40 prosent i innrapporterte hendelser sammenlignet med 2010.

Men hvem får egentlig det økonomiske ansvaret, om du faktisk blir svindlet gjennom din nettbank?

Svindel på eget ansvar?

Det totale tapet som skyldtes trojaner-angrep i 2011 var 658.000 kroner, som relativt sett er et lite økonomiske tap.

En av trojanerne som DinSide har omtalt tidligere, har fått tilgang til forbrukernes nettbanker, og gjort om på banktransaksjoner og fått pengene sendt andre steder.

Den ondartede programvaren blir installert automatisk ved å trykke på en link i mailen fra det som utgir seg for å være banken din.

Christian Meyer i Norsk Senter for informasjonssikring tror norske nettbanker er sikre nok i utgangspunktet, men at utfordringen i hovedsak ligger hos kundene.

– Mitt inntrykk er at norske banker har vært flinke på sikkerheten. Utfordringene ligger mer på hjemmemaskiner som ikke er oppdatert og brukere som benytter samme passord på flere tjenester, sier Meyer til DinSide.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer