Unngå å bli lurt

NorSIS frykter økt svindelrisiko i høst – slik holder du netthandelen trygg.

BLACK FRIDAY-SVINDEL: Det er viktig å holde tunga rett i munnen når du handler på nett. Foto: NTB/Shutterstock
BLACK FRIDAY-SVINDEL: Det er viktig å holde tunga rett i munnen når du handler på nett. Foto: NTB/Shutterstock Vis mer
Publisert

Falske nettbutikker, der bedragere oppretter digitale butikker for å lure og svindle nordmenn, er ingen ny ting og dukker opp med jevne mellomrom.

I oktober skrev Dinside blant annet om kjokkenbutikk.com, som ble fjernet kort tid etter saken var ute.

Øker i omfang

I en pressemelding sier Virke e-Handel, en interesseorganisasjon for små og store netthandelsaktører, at omfanget av svindel på nett har økt kraftig de seneste årene.

– Etter snart to år med korona har stadig flere forbrukere benyttet nettet til å handle. Det har også ført til at svindel på nett har økt kraftig. En dansk undersøkelse i regi av sertifiseringsordningen E-mærket, som tilsvarer Trygg e-Handel i Norge, viser at det alene i siste halvår i fjor dukket opp 167 000 falske web-butikker. Vårt kanskje viktigste våpen i kampen denne type svindel er vår egen sunne skepsis, sier leder for Virke e-Handel, Gerhard Anthun, i en pressemelding.

Ahthun sier at svindlere er blitt dyktigere til å kopiere nettsidene til kjente merkenavn, og legger til at forbrukerne må være på vakt når de kommer over råbillige priser og nettbutikker som har produktnavnet i nettadressen.

Vær på vakt

Også Norsk senter for informasjonssikrig (NorSIS) advarer mot det de frykter blir økt svindelrisiko i førjulstida.

– Den globale leveringssituasjonen, som har bidratt til usikkerhet om hvorvidt flere populære julegaver faktisk kan leveres før jul, kan få mange kunder til å prøve nye ukjente butikker som hevder de har disse varene på lager. Det er derfor all grunn til å advare og minne kundene på å sjekke ekstra nøye før de handler i ukjente nettbutikker i ukene frem mot jul, sier administrerende direktør i NorSIS, Lars-Henrik Gundersen, i pressemeldingen.

NorSIS oppfordrer om å sjekke nettbutikkene nøye for å unngå å bli svindlet.

– Det er viktig at forbrukerne er kritiske til nettbutikker og sjekker dem, men også at de alltid bruker kredittkort eller betalingsløsninger med kjøperbeskyttelse, som Paypal eller Klarna, for å betale. Da har du et ekstra sikkerhetsnett, fordi man kan klage og få refundert pengene, eller ikke betale før varen er mottatt og sjekket. Bruker du vanlig bankkort i en falsk nettbutikk, vil som regel disse pengene være tapt, sier Gundersen.

Det er spesielt sju ting du bør sjekke før du handler i en ukjent nettbutikk. Les mer om det i artikkelen under:

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer