Unngå kalorismellen

Ikke la mellommåltidene ødelegge. Her er guiden.

Eple eller gulrotkake? Har du 100 gram av hver er forskjellen på hele 235 kcal.  Foto: Colourbox.com
Eple eller gulrotkake? Har du 100 gram av hver er forskjellen på hele 235 kcal. Foto: Colourbox.com Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

De fleste spiser tre-fire hovedmåltider om dagen, og mange har behov for å fylle på med litt ekstra innimellom.

Småspiser du deg feit?

For noen kan dette være en banan, et eple, noen nøtter/tørket frukt eller en pose knaskenøtter, mens andre går for en brødskive, en sjokoladedrikk, en muffins eller en sjokolade.

Mange har lett for å glemme at vi får dekket store deler av det daglige kaloribehovet gjennom de større hovedmåltidene, og at mellommåltidene ikke bør være altfor energitette.

Test her! Går kaloriregnskapet ditt i balanse?

Tenk bare på det at en muffins kan inneholde mellom 400 og 600 kcal, som er en fjerdedel av energibehovet til en voksen dame på 70 kilo! En muffins kan dessuten gi omtrent like mange kalorier som et fruktfat bestående av banan, appelsin, druer, eple og kiwi.

Men du trenger ikke sverge til bare epler og agurkbiter for å begrense kaloriinntaket til mellommåltidene til 300 kcal.

Ta en power snack!Superenkelt å spare kalorier

Dette er 100-300 kcal

Voksne menn og kvinner trenger henholdsvis cirka 2800 kalorier og 2200 kalorier daglig.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer