Unngå mandag morra blues

Lær deg knepene som gjør at du kan glede deg til å stå opp på mandag.

Mandag morgen har kanskje et ufortjent dårlig rykte... Foto: colourbox.com
Mandag morgen har kanskje et ufortjent dårlig rykte... Foto: colourbox.com Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Det er mandag morgen. Klokka ringer og du drar deg trøtt og motvillig opp av senga. For du vet at det er matpakker som må smøres, unger som skal kjøres og en jobb som venter. Kjenner du deg igjen?

Les også: Fæle minutter om morgenen

Den gode nyheten er at det slett ikke trenger å være slik. Litt mentaltrening og små endringer i hverdagsrutinene er faktisk alt som skal til, ifølge psykologen Eva Johanson. I den svenske avisen expressen gir hun sine beste råd for en mer harmonisk start på dagen.

Er du morratrøtt?

Her kan du kanskje finne ut hvorfor

  • Senk stressnivået

    Start med å senke stresset til et behagelig nivå, slik at du når ditt grunnspenningsnivå, råder Johanson. Ifølge psykologen er det mange måter å gjøre det på, men avslapningstrening har vist seg å fungere godt for de fleste.

    - Du finner ikke bare ro og økt styrke gjennom denne øvelsen, du får mental trening på kjøpet, sier hun.

    Les også: Stress mindre – lev mer

  • Forberedelser gir bedre tid

    Gjør ting klart kvelden før. Slik sparer du både tid og unødig irritasjon på morgenen.

  • For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

    Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

    Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

    Gå til innlogging med

    Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

    Vi bryr oss om ditt personvern

    dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Les mer