Unngå sjokkregning på mobilen

Mobile innholdstjenester kan koste skjorta. Nå ber Forbrukerombudet at du selv må ta ansvar.

Foto: Colourbox.com
Foto: Colourbox.com Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Mange laster ned bilder og ringetoner til mobiltelefon, og som regel koster disse mye mer enn du tror. For når du bestiller en ringetone, melder du deg som oftest inn i en abonnementstjeneste, som må betale for, helt til du selv stopper den.

Les også: Skjønner ikke hva de kjøper

Ta forholdsregler

For å slippe å få en ubehagelig stor regning i posten, er det visse forholdsregler du kan ta. Forbrukerombudet har sydd sammen en liten liste med tips til hvordan du unngår å betale for tjenester du ikke ønsker.

  • Husk at mobilen er et betalingsmiddel på samme måte som et bankkort
  • Registrer alderen din hos mobiloperatøren
  • Du kan reservere navn og nummeret mot oppføring i telefonkatalogen
  • Sett beløpsgrenser eller sperr abonnementet helt for innholdstjenester
  • Får du uønsket sms? Send STOPP til det nummeret meldingen kommer fra
  • Sjekk med mobilselskapet om du blir fakturert for sms du mottar
  • Husk at mindreårige ikke kan stifte gjeld
  • Når du ikke frem overfor innholdsleverandør eller operatør kan du klage til Brukerklagenemnda
Les mer om tipsene på Forbrukerombudets nettsider.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer