Unngå sjokkregninger etter ferien

Gode råd for å slippe svindyr mobilbruk i utlandet.

Skru av dataroaming, og sjekk priser før du mobilsurfer på utenlandsferie. Foto: Alloverpress
Skru av dataroaming, og sjekk priser før du mobilsurfer på utenlandsferie. Foto: Alloverpress Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Har du ikke satt deg inn i vilkårene for mobilbruk i utlandet og ender opp med en sjokkregning etter endt opphold, er det lite du kan gjøre annet enn å betale regningen.

Slik var det også for nordmannen som etter endt Tyrkia-ferie fikk en mobilregning på 7.500 kroner. For å unngå å havne i en slik situasjon, bør du følge disse rådene når du bruker mobilen i utlandet.

Roaming og ringing: Slik bruker du mobilen billigere i utlandet

Ikke sperre utenfor EU

Da nordmannen var på ferie i Tyrkia i august i fjor, brukte han mobiltelefonen blant annet til å surfe med. Abonnementet hans har en autosperre på 500 kroner dagen, som gjelder ved bruk i EU og EØS. Men siden Tyrkia ikke er medlem av EU, ble ikke databruken sperret.

Nordmannen klagde mobilselskapet sitt, Network Norway, inn for Brukerklagenemnda for elektronisk kommunikasjon. Han mente mobilselskapet hadde gitt for dårlig informasjon om at sperren ikke gjaldt ved bruk i Tyrkia - og at de derfor bør dekke hans forbruk i utlandet.

Network Norway argumenterer derimot med at kunden fikk sms med prisinformasjon da han kom til Tyrkia, og at det ligger informasjon om dette på selskapets nettsider.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer