Det er fredag igjen, og hundretusener av nordmenn skal spise fredagstaco. Den skal sannsynligvis toppes med tacosaus. Mild, medium, hot eller ekstra hot - hvilken velger du?
Da DinSide sjekket prisen på rundt 80 varer i forrige uke, la vi merke til et litt artig fenomen. Skal du handle tacosaus, bør du velge medium styrke - om lommeboka bestemmer. Medium styrke er det rimeligste alternativet innen alle merkene, enten du sverger til originalene Santa Maria og Old El Paso, eller heller velger en av butikkenes egne merkevarer.

Smakstest: Det beste tacokrydderet
En kunne kanskje tro at mengden chili var med på å bestemme prisen: Jo sterkere tacosaus, jo dyrere er den. Men hvorfor er da tacosausen med mild styrke dyrere enn den med medium?

- På grunn av hard konkurranse i markedet kan enkelte varer i perioder bli unormalt lavt, og dermed hardt prispresset i forhold til tilsvarende varer, sier Celine Anette Sjøberg, pressekontakt i Rema 1000, til DinSide.
Bestselgerne billigst
Fenomenet med at medium er billigst er gjennomgående, med et unntak: Coop Texmex. Her koster tacosausene det samme. Harald Kristiansen hos Coop har også en litt annen forklaring:
- Enkelt forklart, handler ikke om produktets innhold, men volum og at det er disse variantene vi selger mest av, sier Kristiansen til DinSide.
- Dette er de varene kundene kjøper mest av. Med store volumer klarer vi å senke prisene og det kommer kundene, som er de som eier oss, til gode i form av lavere priser.
Pristester påvirker
Kommunikasjonssjef i Kiwi, Kristine Aakvaag Arvin, viser til de samme forutsetningene som de andre, men peker også på en annen faktor som kan være med på å påvirke prisen.
- Det er beinhard konkurranse mellom kjedene, og det kan føre til at enkelte varer blir presset ned i pris. Tacosaus medium er en bestselger i tacohylla, og den er også en gjenganger i prisundersøkelser, sier hun til DinSide.

Den billigste handlekurven
Flere aviser gjennomfører jevnlig prisundersøkelser, også DinSide og Dagbladet, og da plukkes ofte bestselgerne. Fordi det er de varene flest kjøper, men også fordi populære varer finnes i alle kjedene, og er lett sammenliknbare.
Ifølge Frode Steen, professor i konkurranseøkonomi ved NHH, er kjedene er opptatt av å følge hverandre på pris, både på bestselgerne og ikke minst på produktene som pristestet.
- Jeg vil også anta at de produktene som kommer i pristester er de mest populære. Derfor er det her produktene presset mest på pris, og du kan få slike rariteter, sier Steen til DinSide.
Han presiserer at kjedene er svært opptatt av pristestene, og at det derfor er hard konkurranse på disse produktene. Han tror heller ikke supermarkedene er like opptatt av dette som lavpriskjedene.
- Det vil nok ikke være et like tydelig bilde på supermarkedene som det er på Kiwi, Rema og Extra.
Tacofeber
Bestselgere eller hard konkurranse - en ting er sikkert: Nordmenn elsker taco!
Vi skal ikke mange år tilbake før vi bare hadde to alternativer å velge mellom: Old El Paso eller Santa Maria.
De siste åra har de to største merkevarene fått selskap av flere. Først kom kjedenes billigmerker egne varianter, Rema 1000 har Prima, Coop Xtra og Norgesgruppen First Price, så kom de med egne texmex-serier, henholdsvis Rema 1000 Texmex Collection, Coop Texmex og Eldorado Taco. I tillegg har Broken Taco-serien også fått en liten fanskare.
Det er også verdt å merke seg at prisen ikke er alt. For hva betaler du for? Da vi sjekket innholdet i tacokrydder et par år tilbake, viste deg seg at de fleste krydderblandingene inneholdt mellom to og 50 prosent salt og sukker. Da er det kanskje nesten rimeligere å lage krydderet selv?