Ut mot gebyr: - Uholdbart

Robert Lundgren reagerer kraftig etter å ha mottatt et uventet gebyr fra selskapet Convene.

REAGERER: 41-åringen mener at Convene opptrer uredelig og lurer kunder. Foto: Privat
REAGERER: 41-åringen mener at Convene opptrer uredelig og lurer kunder. Foto: Privat Vis mer
Publisert

- Et gebyr skal være synlig, så de lurer kunder etter mitt syn.

Det sier Robert Lundgren (41) til DinSide. Han var på Vadsø helsesenter i starten av desember, og skulle betale for legetimen da han oppdaget at betalingsautomaten ikke virket. Men det var satt opp en plakat rett ved.

«Vi opplever nettverksproblemer med betalingsautomaten, og ikke alle vil få til å betale. Det sendes faktura uten fakturagebyr til problemet er løst»

NETTVERKSPROBLEMER: Vadsø helsesenter satt opp en plakat der de opplyste kundene om at betalingsautomaten deres ikke virket slik den skulle. Foto: Privat
NETTVERKSPROBLEMER: Vadsø helsesenter satt opp en plakat der de opplyste kundene om at betalingsautomaten deres ikke virket slik den skulle. Foto: Privat Vis mer

Lundgren dro hjem uten å tenke noe mer over regningen. Dagen etter fikk han tilsendt en tekstmelding med fakturaen for legetimen.

- Alt så greit ut og det så ut som en helt vanlig faktura, men så synes jeg at beløpet var så høyt, forteller han.

STUSSET: Dette var tekstmeldingen Lundgren fikk fra Convene - som ikke opplyste om et gebyr. Skjermbilde: Privat
STUSSET: Dette var tekstmeldingen Lundgren fikk fra Convene - som ikke opplyste om et gebyr. Skjermbilde: Privat Vis mer

Det var iFinnmark som omtalte saken først.

- Lurer kundene

For å se fakturadetaljene kunne man klikke seg videre på lenken som ble lagt ved nederst i tekstmeldingen. Lundgren klikket seg inn på lenken, lagde seg en bruker og logget inn.

- Så oppdaget jeg et gebyr for sms-faktura på 71 kroner. Til tross for at det sto at det ikke skulle være der, fikk jeg det altså likevel, forteller han.

SJEKKET DETALJENE: Etter å ha laget seg bruker og logget inn på Convene, oppdaget Lundgren at Convene skulle ha 71 kroner i gebyr for fakturaen som ble sendt på sms. Skjermbilde: Privat
SJEKKET DETALJENE: Etter å ha laget seg bruker og logget inn på Convene, oppdaget Lundgren at Convene skulle ha 71 kroner i gebyr for fakturaen som ble sendt på sms. Skjermbilde: Privat Vis mer

41-åringen er fullt klar over at gebyret kommer opp dersom man logger seg inn på selskapets nettside. Det er to grunner til at han likevel reagerer på praksisen:

1. Det var satt opp en plakat ved betalingsterminalen der det sto at man ikke fikk gebyr i etterkant.

2. Gebyret blir ikke spesifisert i tekstmeldingen.

- Et gebyr skal jo være synlig, så de lurer kunder etter mitt syn, sier Lundgren.

Les svaret til Convene lenger ned i saken.

Har varslet Convene

41-åringen forteller at han også tenker på de som ikke er like gode digitalt anlagt.

- De betaler det jo sikkert bare uten å egentlig tenke på det, sier han.

Lundgren mener at det ikke er brukernes feil hvis utstyret på legesenteret ikke funker slik det skal, og omtaler situasjonen som uholdbar.

- Jeg synes at Convene opptrer uredelig. Det er et selskap som tjener millioner, og det koster ikke 71 kroner å sende en tekstmelding. De opererer over hele Norge, så dette er nok ikke et isolert tilfelle.

Avdelingsdirektøren i tilsynsavdelingen i Forbrukertilsynet opplyser at dette er en situasjon mange forbrukere har opplevd.

- Vi har nå varslet Convene om at vi vil fatte vedtak som forbyr selskapet å ta ulovlig høye gebyrer ved fakturering av forbrukerne, sier Bente Øverli til DinSide.

HAR VARSLET: - Bruker legekontoret en underleverandør, som Convene, kan man kun kreve underleverandørens faktiske kostnad fra forbrukerne, og ikke fortjenesten underleverandøren tar for sitt arbeid, opplyser Bente Øverli. Foto: Dag Jenssen / Forbrukertilsynet
HAR VARSLET: - Bruker legekontoret en underleverandør, som Convene, kan man kun kreve underleverandørens faktiske kostnad fra forbrukerne, og ikke fortjenesten underleverandøren tar for sitt arbeid, opplyser Bente Øverli. Foto: Dag Jenssen / Forbrukertilsynet Vis mer

Det er ifølge henne lov å kreve fakturagebyr - men gebyret kan ikke være større enn de faktiske kostnadene ved faktureringen.

- Og her mener vi at Convene tar et altfor høyt gebyr. Begrensningene i hvilke kostnader som kan inngå i gebyret gjelder uavhengig av om næringsdrivende selv fakturerer forbruker eller benytter en underleverandør til dette, forklarer Øverli.

UTLANDET: Til tross for at du kan bruke mobildata uten ekstra kostnader i store deler av Europa finnes det fortsatt fallgruver. Video/Reporter: Elias Kr. Zahl-Pettersen Vis mer

Uaktuelt å betale

- Størrelsen på gebyret er helt latterlig. Det er ingen i verden som kan forsvare det beløpet. Det er helt uholdbart, sier Lundgren.

Han mener at Convene driver forretning på en tvilsom måte.

- Jeg kommer ikke til å gi meg. Det skjer ikke at jeg skal betale gebyret, det er helt uaktuelt, sier 41-åringen.

DinSide har vært i kontakt med daglig leder i Convene, Ingvill Hestenes. Hun sier at de er lei seg for det Robert Lundgren opplevde ved Vadsø helsesenter, samt den påfølgende situasjonen med faktureringen.

- I dette tilfellet har det skjedd en teknisk feil som førte til at gebyrer ble lagt til selv om det ikke skulle skje, skriver Hestenes i en e-post til DinSide.

Mener de følger reglene

Hestenes forklarer at Convene fulgte opp og sikret at det ble sendt ut faktura uten gebyr da Vadsø legesenter varslet dem om feilen på betalingsterminalen.

- Vi har funnet ut at feilen skyldtes en tidsbegrensning på når gebyrene skulle påløpe igjen, som ble aktivert før feilen på betalingsterminalen ble rettet, forteller hun.

BEKLAGER: Daglig leder i selskapet Convene, Ingvill Hestenes, forteller at gebyret skyldes en teknisk feil. Foto: Elise Holm Håbakk
BEKLAGER: Daglig leder i selskapet Convene, Ingvill Hestenes, forteller at gebyret skyldes en teknisk feil. Foto: Elise Holm Håbakk Vis mer

Når det gjelder gebyrets størrelse, mener den daglige lederen at Convene følger gjeldende regler.

- Vi har i lengre tid arbeidet med endringer i vår betalingsløsning, som vil gi bedre brukervennlighet og redusere gebyret, forteller hun.

Den nye løsningen kan ifølge Hestenes tas i bruk tidlig i 2024.

- Vi tar kontakt med Lundgren og beklager at dette skjedde, sier hun.

Overstiger faktiske kostnader

Forbrukertilsynet mener at praksisen til Convene strider mot finansavtalelovens § 2-4 som fastslår at et selskap ikke kan belaste forbruker for mer enn de faktiske kostnadene ved utsendelsen.

- Det er etter vårt syn bare de utgiftene den næringsdrivende blir belastet med som er en faktisk kostnad, sier Øverli.

- Dette må etter vårt syn forstås som en avgrensning mot generelle kostnader ved at betalingsmottaker tilbyr den aktuelle betalingsløsningen, for eksempel systemkostnader, IT-kostnader, personalkostnader og andre administrasjons- og driftskostnader som betalingsmottaker har uavhengig av om den ene forbrukeren benytter betalingsløsningen eller ikke, utdyper hun.

Det er ikke en eksakt beløpsgrense for hva beløpet kan være. I dette tilfellet har Forbrukertilsynet imidlertid funnet at det Convene krever overstiger det som er de faktiske kostnadene ved utsendelsen.