Ut mot priskutt: - Svært forvirrende

En gjennomgang av de nye priskuttene til Rema 1000 viser at mange av dem er minimale.

KUTTER: Rema 1000 reklamerer for priskutt på over 200 varer. Men, mange av disse er satt ned med mindre enn en hel krone. Video: NTB / Nora Bakketun Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

I starten av uka gikk Rema 1000 ut med en ny kampanje: priskutt på over 200 varer.

- Det er dyrtid og mange kjenner på en tøffere økonomisk hverdag. Vi håper våre prisgrep bidrar til litt større forutsigbarhet og trygghet i hverdagen, sa salgs- og markedsdirektør i Rema 1000, Pia Mellbye, i en pressemelding mandag.

DinSide har gjennomgått listen med produkter som blir kuttet i pris. Vår gjennomgang viser at det bare er fire varer som er kuttet med 20 prosent eller mer.

Vi fant også følgende:

  • 15 varer blir kuttet med 10 øre.
  • 20 varer blir kuttet med 20 øre.
  • 14 varer blir kuttet med 30 øre.
  • 10 varer blir kuttet med 40 øre.
  • 15 varer blir kuttet med 50 øre.

- Isolert sett er det veldig bra at Rema 1000 kutter priser, men det er ikke store priskutt, sier fagdirektør i Forbrukerrådet, Olav Kasland, til DinSide.

- Ingen betydning

Fagdirektøren har ikke analysert reklamekampanjen, men forstår det slik at noen priskutt er høyere og noen er lavere.

- De prisene som ble kuttet med 10 øre har ingen betydning for forbruker, fordi det blir rundet opp uansett, sier Kasland.

- IKKE STORE KUTT: Fagdirektør i Forbrukerrådet, Olav Kasland. Foto: Forbrukerrådet
- IKKE STORE KUTT: Fagdirektør i Forbrukerrådet, Olav Kasland. Foto: Forbrukerrådet Vis mer

Han mener at dette er forvirrende for forbrukeren.

- Da kan man stille seg spørsmålet om det egentlig er et priskutt. Det er bra at prisene settes ned, men slik det er rigga av Rema 1000 så blir det svært forvirrende.

Tror kundene setter pris på kuttet

- Frem til vi gikk ut av de såkalte prisvinduene, så var standarden i bransjen at leverandørene kunne justere sine priser inn til dagligvarekjedene to ganger i året, 1. februar og 1. juli, forteller kategori- og innkjøpsdirektør i Rema 1000, Line Aarnes, til DinSide.

Hun opplyser at Rema 1000 har gått vekk fra denne standarden og at de nå forhandler gjennom hele året.

- Får vi lavere priser inn til oss, så tar vi disse kuttene rett ut til kundene i form av lavere priser med en gang - både små og store priskutt. Dette kommer i tillegg til våre kampanjer som for eksempel Grandiosa til 29,90 kroner og laks til 89,90 kroner, prisfrys på 1000 varer og personlige priskutt.

Et eksempel på priskuttet til Rema 1000 er "Penne fullkorn". Varen kostet 22,90 kroner før kuttet, og koster nå 22,80 kroner.

- Begge prisene blir rundet opp til 23 kroner hvis man betaler med kontant. Blir folk lurt?

- Nei, Rema 1000 skal være billigst på dagligvare i Norge og det har årets tre pristester vist. Siden vi har gått bort fra prisvinduene tar vi alle priskutt vi forhandler ned med våre leverandører rett ut til kundene som lavere priser - både smått og stort, og det tror vi kundene også setter pris på at vi gjør, svarer Aarnes.

- Vi er helt transparente på alle våre priskutt, smått og stort, og ønsker noen selv å sjekke priskuttene så ligger listen åpent på rema.no, utdyper hun.

MATSVINN: Flere dagligvarebutikker tilbyr deg å handle «restevarer» hos tjenesten «Too good to go». Vi har sett på innholdet. Video: Eilin Lindvoll / Øystein Bergrud Fossum / Berit B. Njarga. Klipp: Tobias Fjeldvang / Dinside Vis mer

- Ikke nødvendigvis billigst

Forbrukerøkonom i DNB, Silje Sandmæl, oppfordrer til å være bevisst når du handler.

- Prislås eller prisfrys betyr ikke nødvendigvis at det er billigst. Bruk gjerne apper som Kupp, som viser ukas tilbudsaviser så du kan sammenlikne. Utnytt tilbud til din fordel, sier hun til DinSide.

- UTNYTT TILBUDENE: I tillegg til å være forbrukerøkonom i DNB, er Silje Sandmæl også kjent fra podkasten «Pengetabu» og de populære programmene «I lomma på Silje» og «Luksusfellen». Foto: Heiko Junge / NTB
- UTNYTT TILBUDENE: I tillegg til å være forbrukerøkonom i DNB, er Silje Sandmæl også kjent fra podkasten «Pengetabu» og de populære programmene «I lomma på Silje» og «Luksusfellen». Foto: Heiko Junge / NTB Vis mer

Sandmæl har 10 tips til deg som ønsker å spare penger på mat:

  • Planlegg måltidene dine og sett opp en matplan.
  • Legg opp matplanen slik at du kan bruke rester.
  • Kartlegg hva du allerede har hjemme og legg opp matplanen ut ifra dette.
  • Ikke gå sulten i butikken.
  • Skriv handleliste og hold deg til den.
  • Sjekk tilbudsdisken med snart utgåtte varer.
  • Sjekk kilo-, liter- og enhetsprisen.
  • Legg handleturen til én dag i uka.
  • Bruk apper og tjenester til å kartlegge hvor du kan handle varene billigst.
  • Benytt deg av medlemsfordeler.

Positiv til priskuttet

Spare- og forbrukerøkonom i Storebrand, Cecilie Tvetenstrand, mener at konkurranse alltid er bra for oss som forbrukere.

- Det er positivt at matvarekjedene sloss om kundene med ulike tiltak og kampanjer. Vi er i ei tid med høye priser og mange som sliter med å få endene til å møtes. Maten er noe av det som har økt mest i pris, og som vi ikke kan velge bort, sier hun til DinSide.

- POSITIVT: Spare- og forbrukerøkonom i Storebrand, Cecilie Tvetenstrand, er også kjent fra det populære programmet «Luksusfellen». Foto: Karoline Næss / Storebrand
- POSITIVT: Spare- og forbrukerøkonom i Storebrand, Cecilie Tvetenstrand, er også kjent fra det populære programmet «Luksusfellen». Foto: Karoline Næss / Storebrand Vis mer

Tvetenstrand synes det er positivt at matvarekjedene kutter priser på enkelte matvarer.

- Selv om det ikke er de store kuttene på hver og en matvare, vil det kunne merkes på totalsummen på kassalappen.

Hun oppfordrer til å planlegge innkjøp slik at du unngår matsvinn, og råder til å være bevisst i matbutikken.

Selv om kjedene tar ulike grep, er det nok ved å følge med på tilbudskampanjene at du kan spare mest, sier Tvetenstrand.