Nav

Utbetalingstidspunkt: - Kan variere

- Vi har jobbet for å finne løsninger slik at brukerne fikk pengene sine så raskt som mulig.

SVINDEL: Nav har sendt utbetalingene til brukerne som ble rammet av svindel. Foto: NTB
SVINDEL: Nav har sendt utbetalingene til brukerne som ble rammet av svindel. Foto: NTB Vis mer
Publisert

Forrige uke opplyste Nav om at de hadde oppdaget at flere brukere hadde blitt utsatt for svindel, og at enkelte utbetalinger hadde blitt utbetalt til feil bankkonto.

Dagen etter fortalte Marianne Fålun, økonomi- og styringsdirektør i Nav, til DinSide at de jobbet med å finne en løsning. Mandag ettermiddag informerer økonomi- og styringsdirektøren om at de har identifisert flere brukere som er rammet av svindel, og at ny utbetaling har blitt sendt til riktig konto.

- Så langt er det identifisert 52 brukere som er rammet av svindel. Siden onsdag har vi prioritert arbeidet med å få utbetalt pengene til de som vi vet har vært berørt av denne svindelen. Ny utbetaling ble sendt til deres riktige konto fredag, men det kan variere noe når pengene er inne på konto etter hvilken bank hver enkelt har, forteller hun.

- Hva gjøres for å forebygge svindel i framtida?

- Vi så alvorlig på saken og satte raskt beredskap. Vi har blant annet hatt kontakt med Finans Norge, ID-porten og politiet. Det har blitt jobbet for å finne løsninger slik at brukerne fikk pengene sine så raskt som mulig før jul, svarer Fålun.

Videre forteller hun at de gjør analyser for å oppdage unormal bruk og se etter tegn på dataangrep.

- Vårt sikkerhetsteam overvåker sammen med ekstern leverandør trafikk i våre nettverk og systemer. De som driver med svindel, blir mer og mer profesjonaliserte. Det er forståelig at det er vanskelig for brukerne å oppdage dette. Derfor har vi lagt ut informasjon på nav.no hvor vi advarer mot dette og hva den enkelte må gjøre hvis de mistenker svindel.

Mer om