Utsatt for bollesvindel: - Fikk konsekvenser

Det gikk ikke helt etter planen da bakeriet ville skape litt blest rundt berlinerbolle-sesongen og gi kundene en liten oppmerksomhet.

FORSØKT SVINDLET: Det hyggelige initiativet med å dele ut en pose gratis boller, slo ikke så godt ut. Foto: Privat
FORSØKT SVINDLET: Det hyggelige initiativet med å dele ut en pose gratis boller, slo ikke så godt ut. Foto: Privat Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Rett før helga ville det lokale bakeriet på Frosta gjøre noe hyggelig for følgerne sine på Facebook.

- I likhet med veldig mange andre skulle vi bare lage en artig «giveaway», forteller Silje Brudvik Arntzen, som driver Arntzen Bakeri sammen med mannen sin.

De har for tida berlinerboller-sesong og ønsket dermed å lage en liten konkurranse hvor kundene deres kunne vinne en pose med berlinerboller.

- Det var relativt uskyldig, sier Arntzen til DinSide.

- UTRIVELIG: Bakeri-eieren ville bare ha et gøy innslag og gi kundene en liten oppmerksomhet. Foto: Privat
- UTRIVELIG: Bakeri-eieren ville bare ha et gøy innslag og gi kundene en liten oppmerksomhet. Foto: Privat Vis mer

Men mens kommentarene fra ivrige og bollesultne deltakere strømmet inn, benyttet frekke svindlere anledningen til å prøve seg, skriver Trønder-Avisa, som omtalte saken først.

Måtte ta grep

Kort tid etter at de la ut konkurransen på Facebook, tok flere av kundene deres kontakt.

De som hadde kommentert under konkurranse-innlegget ble nemlig kontaktet av noen med samme brukernavn som bakeriet.

SVINDEL: Denne Facebook-brukeren, som utga seg for å være Arntzen Bakeri, ba flere om å klikke seg inn på en lenke. Skjermbilde: Privat
SVINDEL: Denne Facebook-brukeren, som utga seg for å være Arntzen Bakeri, ba flere om å klikke seg inn på en lenke. Skjermbilde: Privat Vis mer

- Det var mange kunder som ringte og sendte oss meldinger for å spørre om det faktisk var oss som tok kontakt, men det var det ikke.

Kort tid etter at konkurransen ble lagt ut, så bakerieierne seg derfor nødt til å slette hele innlegget.

- Jeg husker ikke om det gikk én eller to timer, men vi måtte slette innlegget ganske fort.

Se hvordan folk flest spiser fastelavnsboller, og se hvordan Per Christian Samson i bakerikjeden W.B. Samson gjør det – helt uten søl! Vis mer

- Ubehagelig

De la deretter ut et nytt innlegg for å advare.

- Det var ganske mange som rakk å kommentere. Jeg tror det var flere hundre. Så det fikk litt konsekvenser, opplyser Arntzen.

- Beklager så inderlig, vi syns det er skikkelig kjipt!, skriver bakeriet i Facebook-innlegget.

Arntzen bakeri har hatt liknende konkurranser før, noe som gikk fint. Men på lik linje med dem, ble et annet lokalt bakeri i Trøndelag også utsatt for slik svindel nylig, forteller bakerieieren.

- Vi synes det var ubehagelig. Det var utrivelig at følgerne våre ble utsatt for det her. Det setter tanker i sving om at man kanskje ikke har lyst til å gjøre noe sånt igjen, sier Arntzen.

Det ble imidlertid en god slutt. Arntzen tok skjermbilder av alle som hadde meldt seg på konkurransen før hun slettet innlegget, og fikk dermed trukket ut en vinner.

- En kanal svindlerne elsker

Antallet anmeldelser for digitale bedragerier har, ifølge Økokrim, økt med 60 prosent de siste ti åra. Økokrim forventer at utviklingen bare fortsetter.

- Du skal være rimelig skeptisk for å avsløre de beste svindlerforsøkene vi ser akkurat nå, sier Tina Jerstad i selskapet Tenerity, som hjelper forsikringskunder som er utsatt for digital svindel over hele landet, i en pressemelding.

Ifølge henne er Facebook et sted du må passe på.

- Der er det tusenvis av svindelvarianter. Vi tror at direktemeldinger fra en hacket konto blir brukt mye i år også. Messenger er en kanal svindlerne elsker. Grunnen er at det er mye mer sannsynlig å få deg på kroken hvis meldingen kommer fra en du tror du kjenner, opplyser Jerstad.