Vær forsiktig med å slå deg løs

Gal bruk av sosiale medier kan svekke egen merkevare, sier høyskolelektor ved BI.

Skriver du det du tenker på? Eller tenker du på karrieren når du skriver? Mens noen ytrer usensurerte meninger i versaler, er det mange som bevisst bygger et image gjennom sosiale medier. Foto: Kristina Picard
Skriver du det du tenker på? Eller tenker du på karrieren når du skriver? Mens noen ytrer usensurerte meninger i versaler, er det mange som bevisst bygger et image gjennom sosiale medier. Foto: Kristina Picard Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Personlig merkevarebygging på nett er en het trend i næringslivet, ifølge høyskolelektor Cecilie Staude.

I innlegget Bygg ansikt på nett forteller Staude hvorfor du skal være forsiktig med å slå deg løs på nettet.

– Å ha ytret seg friskt og freidig om et ømtåelig eller kontroversielt tema i en blogg, på Facebook eller på Twitter, kan slå negativt ut i jobbsøkeprosesen.

Enten du vil det eller ikke, egenprofilering på nettsamfunn har nemlig blitt en viktig markedsføring av deg selv, skal vi tro BI-lektoren, noe som blant annet ble bevist da Andreas blogget seg til jobb.

Gjelder alle som jobber

Den eksplosive veksten av sosiale medier gjør det mulig for alle, uavhengig av stillingsnivå og yrke, å bygge sin egen digitale personlige merkevare, skriver artikkelforfatteren.

– Personlig merkevarebygging gjelder selvsagt ikke bare næringslivsledere, men oss alle som er opptatt av å være attraktive i arbeidsmarkedet, sier Staude til DinSide.

Hun mener imidlertid at ledere bør være ekstra varsomme.

– Jeg mener at lojalitetsplikten er strengere for ledere og at ytringsfriheten derfor er mer begrenset.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer