I januar la DNB fram en rapport som viser en økning i svindelforsøk mot bankens kunder.
- Noe av økningen kan nok tilskrives bedre og mer nøyaktig rapportering, men faktumet er at antallet svindelsaker har eksplodert, sier Sebastian Claydon Takle i DNB.
I 2021 klarte banken å redde 734 av 920 millioner kroner som svindlere forsøkte å stjele fra bankens kunder. Samme år registrerte også banken en økning på 66 prosent i svindelsaker.
- Kontakt banken
Claydon Takle legger til at langt flere enn før lar seg lure av svindelmetoden phishing, hvor antallet svindelforsøk fjor økte med hele 512 prosent.
- Vi ser at kvaliteten på phishing-angrepene har økt. Derfor blir flere svindlet, også normalt forsiktige personer. Svindlerne bruker nå antatt pålitelige kanaler som SMS, Messenger og WhatsApp til å manipulere folk. De bruker også falsk reklame i sosiale medier og på ulike nettsteder for å lokke til seg folk.
Ifølge rapportert anslår Europol at 33 prosent av alle organiserte kriminelle grupper som er involvert i hvitvasking, også er involvert i digital svindel.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger