Vaksine mot utbrenthet

Blir du lett irritert? Skal du alltid gjøre flere ting samtidig?

Stressa? Få tips til hvordan du kan slappe av. Foto: Colourbox.com
Stressa? Få tips til hvordan du kan slappe av. Foto: Colourbox.com Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Litt stress er kanskje ikke til å unngå, men for mye av det kan være skadelig for oss mennesker. Mye stress kan føre med seg mange negative konsekvenser: Sykdom og overvekt er noen av dem, dessuten kan mye stress til og med slite på huden og tennene, ifølge Yahoo Health.

Ta grep
Er du blant dem som stadig stresser for mye? Det kan du gjøre noe med.

- Finn ut hva som forårsaker stresset. Snakk med en venn eller med familiemedlemmer om bekymringene dine.

- Unngå overspising og hold deg til et sunt, balansert kosthold. Er grønnsaker kjedelig, sier du? Her får du noen tips

- Oppretthold et regelmessig søvnmønster. Søvnmangel kan nemlig gjøre deg både syk og overfølsom:

- Gjør trening til rutine.

- Reduser kaffe- og alkoholinntak, og unngå røyking og rusmidler.

- Prøv avslapningsteknikker som meditasjon eller yoga. Kanskje latteryoga er noe for deg?

- Sett av tid til morsomme aktiviteter som du liker å drive med.

- Bruk tid med mennesker som gjør deg glad. Visste du for eksempel at gode venner er viktig for helsen vår?

Les om ung og utbrent på Lommelegen.no

Avslapningsteknikker er populære
Noen kan også ha nytte av å lære seg avslapningsteknikker som kan benyttes på kveldstid, evt nattestid, for å bli mest mulig rolig og avslappet i forhold til sovesituasjonen.
Dette kan dreie seg om muskelavslapningsteknikker, yoga og meditasjon, sier søvnspesialist Ståle Pallesen i lommelegen.no

- Å slappe av handler om å lære seg seg selv bedre å kjenne, og det handler om å skille mellom en spent og avspent muskel, sier mental trener Eva Johansson til svenske Aftonbladet.

Herbert Bensons metode for avslapning

  • Sett deg, eller legg deg ned, i en god og behagelig stilling.
  • Lukk øynene.
  • Slapp godt av i alle muskler. La avslapningen komme litt etter litt, begynn med bena; la så avslapningen få bre seg til resten av kroppen, helt opp til ansikt og hode. Forbli avslappet.
  • Pust gjennom nesen. Legg merke til pusten. Hver gang du puster ut, så si til deg selv ordet "EN", langsomt og rolig. Slik: inn....ut: "EN", inn....ut: "EN", osv. Pust rolig og naturlig.
  • Fortsett slik i 10-20 minutter. Når du er ferdig, kan du ligge stille og rolig noen minutter - med øynene lukket.
  • Prøv å ikke bry deg om hvordan avslapningen blir. Prøv bare å innta en passiv holdning og la avslapningen skje i sin egen takt.
  • Lær deg Herbert Bensons metode her:


    Gjør øvelsene etter maten
    - Dersom det dukker opp forstyrrende tanker av noe slag, skal du bare prøve å ignorere dem, ikke dvele ved dem, men bare fortsette med å gjenta ordet "EN". Med litt øvelse vil avslapningen inntre uten noen anstrengelse fra din side, sier Pallesen.

    - Øv på denne metoden en til to ganger om dagen, men ikke før det har gått minst to timer etter et måltid - for fordøyelsesprosessen kan lett bidra til å forstyrre avslapningsresponsen, sier han.

    Les også: Stress er arvelig

    Vi bryr oss om ditt personvern

    dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Les mer