Vanlige luretriks

Ordene og uttrykkene varierer, men meningen er den samme. Å villede deg litt - men ikke så mye at det blir straffbart.

Publisert
Sist oppdatert

De vanligste ordene:

  • Inspirert synes å være det store norske ordet. Chanel-inspirert betyr ikke, som en i utgangspunktet kanskje skulle tro, en veske som ligner på en Chanelveske, det betyr en mer eller mindre eksakt kopi, men ofte i dårligere materialer.

    Andre former av ordet vi har sett brukt: insp, isp.

  • Ikke er, tro det eller ei, et fint lite ord som brukes for å lokke deg inn på annonsen. Du skummer over og ser Veske Luis Vuitton (ordene du søkte etter), i store bokstaver, og et fint lite bilde av den klassiske logovesken. Men mellom disse ordene har det sneket seg inn et lite ikke. Fort gjort å overse, men like lett å oppdage.

    Andre former av ordet vi har sett brukt: not, minus, minustegnet, eller rett og slett et parentes rundt merkenavnet.

  • So er hyppig brukt på utenlandske nettauksjoner. So Gucci, So Prada - eller rett og slett So SJP. So-produkter kan være både kopier eller produkter av mindre kjente merker som ligner på klassiske merkevarer.

    Andre former av ordet vi har sett brukt: Very, veldig.

  • Les artikkelen gratis

    Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

    Gå til innlogging med

    Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.