Var januarsalget bare juks?

Forbrukerombudet vil at elektrobransjen skal dokumentere atde mange kampanjene i januar faktisk var reelle salg.

KREVER SVAR: Forbrukerombudets seksjonssjef Jo Gjedrem krever at elektronikkjedene kan dokumentere at januarkampanejene var reelle. Foto: Forbrukerombudet/DinSide
KREVER SVAR: Forbrukerombudets seksjonssjef Jo Gjedrem krever at elektronikkjedene kan dokumentere at januarkampanejene var reelle. Foto: Forbrukerombudet/DinSide Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Under årets januarsalg lovte ikke elektronikkjedene at prisene var satt ned, men at de ville bli satt opp etter salget. Nå krever imidlertid Forbrukerombudet dokumentasjon på at prisene faktisk er blitt endret i etterkant av kampanjedagene.

Nedtur i elektronikksalget

Pris etter, ikke før

Januarsalg er absolutt intet nytt fenomen, men årets kampanjer skilte seg ut fra tidligere års markedsføringskampanjer. Tidligere har det vært vanlig å oppgi hvilken pris som gjelder før kampanjen starter, slik at forbrukeren kan se hvor mye kampanjevaren er satt ned i pris.

Nå er det mer vanlig å oppgi prisen etter kampanje. Men det innebærer en forpliktelse om at prisen faktisk blir satt opp til dette etter endt kampanje.

- Forbrukerombudet mener at «pris etter kampanje» i denne sammenheng lett kan bli villedende, og vi vil ikke uten videre akseptere etterpriser som erstatning for førpriser, sier seksjonssjef Jo Gjedrem i en melding fra Forbrukerombudet.

Forbrukerombudet har sendt brev til Elkjøp, Lefdal og Expert med krav om dokumentasjon både på prisnivået før og etter kampanjene. Kjedene har fått tre uker på å komme med tilsvar.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.