I de viktigste markedene for husholdningene, som boliglån, strøm, bensin og teletjenester er de største tilbyderne også de dyreste. Og dette selv om det er snakk om helt likeverdige tjenester. Alle mobiloperatørene leverer med få unntak akkurat den samme stabiliteten, dekningen og servicen. Alle strømleverandører leverer fra de samme generatorer og gjennom de samme ledningene. Alle bankene låner ut helt identiske penger. Det er ikke noe bedre bensin hos Statoil enn hos Rema. Nesten uten forbehold er vi som forbrukere best tjent med å velge de billigste leverandørene.
Men gjennom smart markedsføring, gjennom å pakke flere tjenester sammen, slik at vi ikke vet hva enkeltdelene koster, gjennom generelt å kaste sand i øynene på folk, klarer de dyreste tilbyderne likevel å bli størst.
- De flinkeste til desinformasjons-skranken
Om vi hadde hatt en bedre skole, hadde vi hatt færre tyver, narkomane og uføretrygdede, så egentlig skulle lærerne hatt best lønn. Men vår beste ungdom legger seg i selen for å komme inn på handelshøyskoler og markedsføringsinstitutter, slik at de skal kunne jobbe i Hafslund, Telenor og DnBNor (eller de studerer juss, for å kunne forfatte de vilkårene du godkjenner på internett når du blir kunde de samme stedene). I disse selskapene jobber de intenst, målrettet og effektivt med å få oss til å betale mer for tjenestene enn de er verdt.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger