Varm opp, unngå skader

Å varme opp skikkelig sørger for at mange fotballskader unngås.

Fotball er en av idrettene med flest skader. Men oppvarming hjelper Foto: Colourbox.com
Fotball er en av idrettene med flest skader. Men oppvarming hjelper Foto: Colourbox.com Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Det viser ny norsk forskning på jentespillere. En tredel av alle skader kan unngås, og risikoen for alvorlige skader blir nær halvert ved å bruke et nytt oppvarmingsprogram kalt spilleklar. Det skriver forskning.no.

Den nye studien er utført ved Senter for idrettsskadeforskning ved Norges Idrettshøgskole (NIH), og publiseres i dag i British Medical Journal. Det engelske navnet på programmet er The 11+.

Leddbåndskader i knær og ankler, og strekkskader i lår og lyskeregionen, er de vanligste skadetypene i fotball. Ofte inntreffer også de alvorligste skadene på disse stedene.

Skadene redusert

I løpet av en tidsperiode på 8 måneder falt den totale skaderisikoen med 32 prosent hos jentespillere i alderen 14-16 år.

Samtidig ble andelen alvorlige skader redusert med 45 prosent, mens belastningsskadene gikk ned med 53 prosent, ifølge studien.

Veldig varm - og trent

Spilleklar er et 20-minutters strukturert opplegg, der spillerne gjør langt mer enn bare tradisjonelle løpsøvelser. I tillegg til løping, har også styrke-, balanse- og spenstøvelser en sentral plass i dette oppvarmingsprogrammet.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer