Det var i november i fjor at Rema 1000 la ut en liste på sine nettsider med oversikt over hvilke produkter innenfor deres egne merkevarer som har endret størrelse.

Den billigste handlekurven
Liste
- Med et ønske om å være transparente på de endringer som gjøres på våre egne merkevarer har vi satt opp en liste med de endringer som har vært gjort de siste 12 månedene, heter det på nettsida.
Overfor Nettavisen får initiativet skryt fra Forbrukerrådet, men de peker samtidig på at det ikke er godt nok.
- Rema 1000 skal ha skryt for at de vil merke varer som krymper, men skulle gjerne sett et bilde av merkingen, sier Olav Kaasland i Forbrukerrådet.
Kommunikasjonssjef Hege Rognlien, bekrefter overfor avisa at dette er noe de jobber med å få på plass.
- Det er viktig for oss at kunden skal føle at de har riktig informasjon. Derfor vil produktene få et synlig merke som tydelig kommuniserer hva endringen består i om det skjer større endringer, sier hun til Nettavisen.
Sjekk lista over produkter her.

Vil ha tilbake omstridt avgift
Sjekk enhetsprisen
Dagligvarer som krymper, har blitt en het potet det siste året. Det har fått kallenavnet «krympflasjon», noe som også ble kåret til årets ord i 2022.
Et eksempel kan være en påleggspakke med skivet ost eller skinke som går fra 100 gram til 90 gram, uten at prisen endrer seg.
Kaasland har tidligere rådet DinSides lesere til å sjekke enhetsprisen nøye. Dette er pris i forhold til kilo eller liter.
- Det er viktig at forbrukerne er obs på dette og ser på enhetsprisen, slo Kasland fast.
Selv om dette ofte er vanskelig å legge merke til, skaper noen endringer stor blest, som for eksempel da Gildes Stjernebacon gikk fra seks til fem skiver i pakka.
Gildes begrunnelse var mangelen på svinekjøtt under coronapandemien. I september kom imidlertid gladmeldingen om at man igjen skulle få seks skiver.