I en pressemelding varsler Forbrukertilsynet økonomiske sanksjoner til både Stayclassy og daglig leder i selskapet.
Bakgrunnen er at tilsynet i over en lengre periode har mottatt klager på nettbutikken. De har ved flere anledninger vært i kontakt med selskapet med beskjed om at de må innrette seg etter loven. Forbrukertilsynet mener det ikke er gjort.

300 000 nordmenn lurt
Mener det er villedende
Lovbruddene er relatert til mangelfull opplysning av førpriser og at selskapet skal ha markedsført med prisbesparelser som ikke er reelle.
- Vi mener Stayclassy villeder forbrukeren gjennom markedsføring ved å ikke opplyse om førpriser og ved å gi inntrykk av at prisen er satt ned, når den i virkeligheten ikke er det, sier Trond Rønningen, direktør i Forbrukertilsynet, i en pressemelding.
Tilsynet skriver videre at de ved gjentatte anledninger har veiledet Stayclassy om reglene som gjelder ved markedsføring av salg, og at de over flere måneder har hatt kontakt med daglig leder i selskapet om forhold som må rettes opp.
Milliongebyr
Likevel har Stayclassy markedsført en salgskampanje i november hvor førprisene ikke ble oppgitt, og hvor det for flere produkter gis inntrykk av en prisfordel uten at det er reelt.
- Det har vært omfattende veiledning, og daglig leder har hatt god mulighet til å rette opp feilene. Når dette ikke blir gjort, og vi fortsatt ser grove brudd, må vi reagere med et varsel om økonomiske sanksjoner, sier Rønningen i pressemeldingen.
Selskapets daglige leder, Thomas Holstad, har vært sterkt involvert i markedsføringen. Forbrukertilsynet varsler derfor at han må betale 400 000 kroner for medvirkning til villedende markedsføring, mens selskapet varsles et gebyr på 1,5 millioner kroner.
Stayclassy er blitt gitt frist til 2. januar 2023 til å kommentere varslene, før Forbrukertilsynet fatter vedtak.