Det har vært knyttet stor spenning til hva som ville skje med dagligvareprisene da lavpriskjeden Kiwis prislåskampanje tok slutt 1. mai. Nå trenger vi ikke vente lenger. Prislåsen på de 245 varene avsluttes, men erstattes av en ny:
- Nå gjentar Kiwi suksessen og låser prisene på over 150 varer, helt ut august, skriver Kristine Aakvaag Arvin, i en e-post til DinSide.

Hyller dette
- Disse varene har like lave priser som i september i fjor, og de kan ikke gå opp i pris, bare ned.
Kjeden har nå endret fokus på hvilke varer de fryser prisen på. Ferske tall fra SSB viser at prisen på sunne varer har gått opp i mars. Dette bildet kan nå snu.
- Kiwis hjertesak er «sunnhet til folket» og vi ønsker å inspirere til sunnere valg. 100 av de låste varene er derfor sunnere alternativer, og rundt halvparten av dem igjen er nøkkelhullsvarer.
Blant varene som nå er låst, finner vi blant annet kyllingfilet, reker, spinat, fullkornspasta og lettost.
- Når det gjelder de 245 varene som var på Prislås til 1. mai, så er denne kampanjen avsluttet. Kiwi har likevel ikke økt noen av prisene i dag, 2. mai. Vi kan naturligvis ikke si noe om framtidige priser.
- Ingen kan være billigst
Dagligvareekspert Erik Fagerlid synes det er vanskelig å uttale seg om hva kampanjen vil ha å si for prisene fremover.
- Frem til pandemien, og så krigen, så var prisutviklingen på norske dagligvarer relativt forutsigbar. Det var to prisvinduer, der man økte prisene, det visste forbrukerne, og det visste kjedene, sier Fagerlid til DinSide.
Det er tre ting som er med på å bestemme dette, råvarepriser, transport og emballasje, noe alle er nødt til å forholde seg til. Han ønsker derfor ikke å uttale seg bastant om hva dette kan gjøre med prisbildet framover.
- Alt har blitt mindre forutsigbart. De som stikker hodet ut og sier at den ene eller den andre kjeden skal være billigere, med sikkerhet, de skal man ikke tro på, sier Fagerlid.
Han viser til at den tidligere forutsigbarheten, pre krig og pandemi, da visste Rema 1000 hva Kiwi og Coop skulle gjøre, og vice versa.
- Men nå er det så stor uforutsigbarhet, og de som uttaler seg bastant, de skal man ikke tro på.
Budskapet til forbrukeren er å være bevisst og følge godt med.
- Det er ikke sånn at den ene kjeden kan være billigere på alt enn de andre til enhver tid.
- Vanskelig å kommentere
- Av hensyn til Konkurranseloven kan vi ikke kommentere våre framtidige priser, sier Harald Kristiansen, kommunikasjonssjef i Coop, til DinSide.
- Extra har bare lave priser, og kundene kan stole på at det skal vi fortsette med.
- I tillegg vil vi fortsette med en rekke tilbud og kampanjer denne uka, for å være den billigste lavpriskjeden, avslutter han.