Vekk med størrelsestyranniet

Har du problemer med å finne klær som passer? Du er ikke alene. Snart kan det skje en forandring.

Hvis du har problemer med å finne klær som passer, så er du ikke alene. Illustrasjonsfoto: colourbox.com  Foto: Illustrasjonsfoto: colourbox.c
Hvis du har problemer med å finne klær som passer, så er du ikke alene. Illustrasjonsfoto: colourbox.com Foto: Illustrasjonsfoto: colourbox.c Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Hvis du har vært på shopping i de spanske kleskjedene Zara eller Mango, kjenner du deg kanskje igjen: Du finner et par bukser som du bare MÅ ha, du løper spent inn på prøverommet, men buksa går ikke lengre opp enn til låret. Du ender opp med en bukse som er to størrelser større enn hva du vanligvis bruker, og selvtilliten er på bånn.

Les også: Slanker seg for klærnes skyld

Klær passer ikkeNå har spanske myndigheter endelig tatt saken i sine hender ved å skanne kroppene til over 10.000 kvinner og sammenlikne de tredimensjonale resultatene med dagens moteklær. Det oppsiktsvekkende resultatet viste at fire av ti kvinner ikke kunne finne klær som passet.

Studien viste at kvinner har tre kroppsfasonger; sylinder-, timeglass- og pærefigur. Kvinner i aldersgruppen 19-30 år hadde mest problemer med å finne klær som passet, stort sett på grunn av at klærne var for små.

Les også: Medium? Nei, du er faktisk large

- Avskaffer dagens klesstørrelser- Vi skal avskaffe dagens klesstørrelser og bruke et annet system som tilfredsstiller kvinners behov, sier Bernat Soria, den spanske helseministeren til The Times.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer