Velg riktig tv-tilbyder

Vær bevisst i valget av tv-tilbyder, oppfordrer Forbrukerombud Bjørn Erik Thon.

Publisert
Sist oppdatert

Overgangen til det digitale bakkenettet er i gang.

- Forbrukerne må være kritiske til informasjonen de får før de velger ny tv-tilbyder, sier forbrukerombud Bjørn Erik Thon i en pressemelding.

Tirsdag slukkes de analoge sendingene i Østfold. Husstander som mottar analoge tv-signaler i dag, vil få svarte skjermer om de ikke har funnet ny leverandør av tv-sendinger.

Det finnes flere alternativer for de fleste som berøres av slukkingen, men det er viktig å være bevisst til informasjonen du får når du er på utkikk etter tv-tilbyder.

Digital tv på minibudsjett

Sett deg inn i tilbudene

Flere tilbud frister med enkel og fri installasjon og lave priser, men du bør sette deg godt inn i de forskjellige tilbudene før du bestemmer deg for hvem du skal velge.

Det er også viktig å være klar over at alle de største tilbyderne nå kan tilby de store norske kanalene, og du er ikke som før nødt til å velge tilbyder ut fra ønsket om å ha enten NRK-kanalene, TV 2 og TVNorge - eller NRK-kanalene og TV 3.

Stiller spørsmål til NRK og TV 2

Forbrukerombudet har lagt merke til at NRK og TV 2 driver med utstrakt informasjon om slukkingen med henvisning til 09595, som er telefonnummeret til NTVs og Rikstvs kundesenter. Forbrukerombudet har stilt spørsmål om informasjonen som gis er god nok, eller om det er for mye markedsføring av Rikstv.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer