Det har blitt dyrere å gå i butikken. Vår ferske pristest viser at det i flere lavprisbutikker var 7-8 prosent dyrere å handle i dag morges enn på samme tid i forrige uke.
Etter kuriøse brokkolibruduljer med påfølgende prislås hos Kiwi i går, gikk de seirende ut av morgenens pristest.
Vi sjekket prisene på mer enn 70 varer i dag morges, og totalsummen hos Kiwi var 3548,25 kroner. Dette er 11,93 kroner mer enn forrige uke, opp 0,33 prosent - langt fra det fryktede prishoppet.
Ser vi på de andre butikkene var situasjonen en litt annen. Her har prisene samlet økt med mellom 5,16 til 8,47 prosent.
For som kjedenes kommunikasjonssjefer gjentar til det kjedsommelige: «Vi følger markedet tett, slik at vi kan tilby våre kunder de billigste prisene. og vi vil alltid være billigst».
Prisene i tabellen over er et øyeblikksbilde av prisene, og ikke nødvendigvis den prisen du får om du handler i ettermiddag.
Allerede klokken ti samme dag justerte nettbutikken Oda ned sine priser, slik at hele prisstigningen ble spist opp, og det ble enda billigere enn forrige uke.
De oppdaterte prisene er ikke tatt med i vår store oppsummering, all den tid det var de prisene vi fikk oppgitt da vi sjekket. Vi bruker alltid prisene vi finner i butikk, for best mulig sammenligningsgrunnlag.
Kiwi er, ikke overraskende, fornøyd med resultatet av morgenens pristest.
- Vi vet at vi er billigst, og det er alltid stas når prisundersøkelser bekrefter dette, selv om de kun viser et øyeblikksbilde, sier Nora Mile Helgesen, kommunikasjonsrådgiver i Kiwi.
Ustabile priser
Hvem og hva som var billigst en morgen er gammelt nytt etter lunsj. Som vi nevnte over, justerte Oda sine priser etter at vi hadde sjekket dem, selv om det ser ut som noen varer, for eksempel isbergsalat, er justert tilbake.
- Vi er nå inne i en periode med svært hyppige prisendringer, og pristester som denne er et øyeblikksbilde som allerede er utdatert, sier Harald Kristiansen, kommunikasjonssjef i Coop.
- Det er tøff konkurranse i dagligvarebransjen om å ha de laveste prisene, og Coop skal gjøre det vi kan for å holde prisene så lavest som mulig.

- Det er et litt uoversiktelig bilde akkurat nå, og det vil det være en liten stund fremover, sier Odd Gisholt til DinSide.
Gisholt er tidligere rektor ved Norges Varehandelshøyskole og lektor ved BI, med dagligvare som ekspertområde.
- Det som skjer nå er at mediene har hauset opp de såkalte 10-prosentene, men vi ser at lavpriskjedene ligger noen prosentpoeng under. Og så kommer Kiwi og fryser prisene, og så justeres det litt her og der, og så finner dere medier fram til enkeltprodukter som har hatt voldsomme prisøkninger, sier Gisholt.
Han er likevel ikke i tvil om hvor veien går videre. - Om noen dager, når Rema 1000 og Extra får tenkt seg om, så må de svare på kuttene fra Kiwi.
- Vi kan vente oss en priskrig uten like!
Han tror vi bør forvente en periode med mange justeringer, til prisene får satt seg.
Så hvordan skal vi finne den billigste prisen da? Se våre beste tips til hvordan du kan gjøre handleturen billigere i videoen under:
Dyrere kjøtt, fisk og barnevarer
De aller fleste prisene er kun justert opp med en krone eller tre, men noen prishopp utmerker seg.
- Prisen på morsmelkerstatning er hevet med minst 30 kroner, fra cirka 160 til 190 kroner.
Dette gjelder kun en liten gruppe forbrukere, men her er det svært lite å velge mellom. - Prisen på laks har økt opptil 33 prosent
- Prisen på mange ulike kjøttvarer, fra kyllingfilet og entrecôte, til kjøttdeig, har økt.
- Kiloprisen på Corn Flakes har flere steder gått opp med nesten 20 prosent, fra i underkant av 60 til over 70 kroner.
Den eneste avdelingen der vi nesten ikke fant noen prishopp, var frukt og grøntavdelingen, med ett unntak: Isbergsalat. Der den forrige uke kostet 19,90 kroner i alle lavprisbutikkene, er prisen nå satt opp til 22,90 kroner, en økning på tre kroner eller cirka 15 prosent.
Slik sjekket vi
- Vi har sjekket prisen på mer enn 70 varer i de største norske dagligvarekjedene.
- Prisen er innhentet i Oslo sentrum, onsdag morgen. Vi bruker prisen vi fikk i butikk da vi var der, ikke prisen slik den var noen timer før - eller noen timer etter.
- Alle butikkene er forelagt prisene før publisering.