Vippse penger til jul?

Venter stor pågang

I fjor var det rekordmange som vipset penger i julegave.

POPULÆRT: De siste årene har Vipps blitt stadig mer brukt på juleaften. Foto: Kirsti Østvang
POPULÆRT: De siste årene har Vipps blitt stadig mer brukt på juleaften. Foto: Kirsti Østvang Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Hva gir man i julegave til den som har alt? Eller til den man ikke aner hva er interessert i? Gavekort har i alle år vært en sikker vinner, men nå fraråder Forbrukerrådet dette som julegave.

- Vi mener at det ikke er noe poeng å kjøpe gavekort som julegave, gitt risikoen for at gaven plutselig blir verdiløs, sier Thomas Iversen, juridisk seniorrådgiver i Forbrukerrådet, nylig i en pressemelding.

Han mener det er en uting at forbrukere må forholde seg til et hav av ulike gyldighetsperioder. Dersom du ikke bruker gavekortet før utløpsdatoen, mister du beløpet.

- Vår anbefaling er å skrive et hyggelig julekort og heller overføre penger. Eventuelt å gi kontanter, sier Iversen.

DROPP DET: Forbrukerrådet fraråder denne julegaven. Du bør heller gjøre noe helt annet med pengene. Video: Embla Hjort-Larsen / Storyblocks. Vis mer

Rekordåret 2022

De siste åra har mange begynt å vipse penger i julegave i stedet. Både julaften i 2022 og 2021 ga betalingstjenesten rekord på antall pengegaver med gavepapir.

- Det blir spennende å se om vi setter ny rekord i år, sier kommunikasjonsrådgiver Cato Gjertsen i Vipps til DinSide.

Vi tok kontakt med Vipps noen dager før julaften for å høre om de var klare for en eventuell stor pågang. Under pandemien, julaften 2020, krasjet tjenesten grunnet høy trafikk, ifølge E24.

Oppskalerer i forkant

- Vi forbereder oss alltid grundig forut for merkedager som vi vet at trafikken vil øke kraftig. Julaften er definitivt en slik dag, forteller Gjertsen.

I tillegg til å oppskalere teknisk i forkant, vil Vipps ha folk på jobb som følger nøye med på betalingstrafikken og kan gripe inn hvis det blir kødannelse.

- Det viktigste for oss er at Vipps skal være pålitelig og tilgjengelig for alle som ønsker å bruke.

Om Vipps setter noen ny rekord i år, er ikke så viktig, understreker Cato Gjertsen.

- Langt viktigere er det at vi kan bidra til å fjerne knot i folks hverdag - og festdag - ved å tilby løsning som senker terskelen for å gi en hyggelig gave til venner og familie.

Dyrere digitalt gavepapir

Ifølge kommunikasjonsrådgiveren var den typiske julegaven i Vipps i fjor 952 kroner og ble sendt fra en kvinne mellom 50 og 59 år, til en mottaker mellom 20 og 29 år.

Når du sender en pengegave i Vipps, kan du velge å ta i bruk en gavefunksjon som vil gi overføringen et digitalt gavepapir med animasjoner.

Den 4. desember i år økte Vipps prisen på digitalt gavepapir fra 5 til 8 kroner.

- Hva er grunnen til prisøkningen?

- Prisen på digitalt gavepapir sto på stedet hvil siden tjenesten ble lansert. For oss var prisøkningen en naturlig justering som speiler den kraftige prisveksten samfunnet har hatt over tid, svarer Cato Gjertsen.

Kjøpte gavepapir for 10 millioner

I fjor tjente Vipps 10,2 millioner kroner på digitalt gavepapir. Så langt i år er det 790 000 unike vipsere som har sendt penger til venner og familie med digitalt gavepapir, og 1 million unike vipsere som har mottatt betalinger med digitalt gavepapir.

- Den direkte kostnaden for oss i forbindelse med gavepapir, handler om at vi har dedikerte utviklere og designere som jobber med tjenesten og stadig forbedrer og justerer teknologien som brukes, sier han.

Og ja - nordmenn har et favorittpapir blant de mange alternativene som finnes. Det røde gavepapiret med animerte ballonger er det desidert mest populære gavepapiret, året så langt under ett.

- Men: I løpet av de siste ukene er det det grønne gavepapiret med juletre på som er Ali og Karis storfavoritt, avslutter Gjertsen.

Mer om