Vi sjekket om butikkselgerne vet hva reklamasjon og garanti er, og om de vet hvilke rettigheter man har som kunde, når varen ikke oppfyller kravene.
Som kunde har du rett på reparasjon hvis vaskemaskinen din går stykker før det har gått fem år. Det kalles reklamasjon. En garanti er en tilleggsytelse, hva bedriften er villig til å tilby deg i tilegg til reklamasjonsretten. Den kan ikke blandes med reklamasjon.
Reklamasjonsretten er din i to eller fem år etter at du har kjøpt varen. Hvor lang reklamasjonstiden er, kommer an på hvor lenge det er meningen at varen skal holde. Du har ikke rett på reklamasjon hvis du har ødelagt varen, men du har rett på det hvis varen slutter å virke på grunn av fabrikasjonsfeil, eller hvis for eksempel sentrifugen på vaskemaskinen slutter å virke når du ikke har vasket katten i vaskemaskinen.
Dette brevet kan du ta med deg i butikken hvis du får problemer når du klager
Skijakka mi har raknet i sømmen...
Med hjelp fra Jon-Andreas Lange, seniorrådgiver i Forbrukerrådet, har vi har sjekket hva vi har krav på når vår tre år gamle fiktive vaskemaskin fra Electrolux har sluttet å sentrifugere, og den to år gamle fiktive skijakka vår fra Norrøna har raknet i sømmen.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger