I juli 2018 kjøpte «Idun» en iPhone X via Telias nettside, men kun fire dager etter kjøpet kontaktet hun Telia og sa hun ville benytte seg av angreretten.
– Da ble jeg fortalt at siden telefonen var tatt i bruk, kunne jeg kun få halvparten av kjøpesummen refundert, men det ville jeg ikke gå med på, så jeg beholdt telefonen, sier «Idun» til DinSide.
Hun ønsker å være anonym, så vi har gitt henne et annet navn.
– Jeg følte meg rett og slett skremt fra å bruke angreretten av Telias «tilbud», sier hun.
Derfor sendte hun ikke telefonen i retur, noe som skulle vise seg å bli «fatalt»…
iPhonen ligger fortsatt ubrukt i eska
Påstanden til Telia om at iPhonen var «tatt i bruk» var at de kunne se at «Idun» hadde satt i SIM-kortet, men mobilen ble aldri undersøkt av Telia for å fastslå om det var skader eller lignende som rettferdiggjorde at kun halvparten av beløpet ble refundert.
– Mobilen er for øvrig ikke brukt siden og ligger fortsatt i eska, forteller «Idun».
Brukte to år på gi klage-svar
I november 2019 klaget «Idun» til Forbrukerklageutvalget, etter å på forhånd vært i kontakt med Forbrukerrådet i flere omganger. Hun syntes nemlig ikke at behandlingen av angreretten hennes hadde vært riktig.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger