Vi avslører ti treningsmyter

Ikke stol på alt du hører om hva gravide ikke kan gjøre.

Publisert
Sist oppdatert

Du har hørt det mange ganger før. Du skal ikke gjøre ditt, og du skal ikke gjøre datt. Både på internettforumer, i garderoben og blant jenter generelt virrer usannheter og usikkerhet om trening i graviditeten.

Vi har tatt en prat med fysioterapeut Jill Jahrmann som er treningsansvarlig i SATS Norge. Hun har mange års erfaring med gravide som vil trene, og har også skrevet boken ''Trening for kule mager'' utgitt av Gyldendal.

Her er ti vanlige myter og grunnen til at de bare er sludder:

1. Det blir vanskeligere å føde, og det kan være farlig for barnet dersom mor trener under graviditeten.Kommentar; Om vi kikker på statistikken, er det faktisk helt motsatt. Mødre som trener har lettere graviditeter, legger på seg mindre, har det bedre mentalt, og har færre komplikasjoner. Fødselen er raskere, lettere, det brukes mindre smertestillende og det er mindre behov for hastekeisersnitt eller andre hjelpetiltak for å forløse barnet. Barnet opplever færre tilfeller av oksygenmangel under fødsel. Og dette er bare noen av fordelene. Vær imidlertid forsiktig med veldig hard trening - spesielt i første trimester. Og unngå trening i veldig varmt klima.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer