Vi burde klage på mobilen

Men stor mistillit til bransjen kan være grunnen til at vi sjelden tar oss bryet med å reklamere.

Ny undersøkelse viser at det lønner seg å klage på mobiltelefonen når den blir ødelagt. Foto: colourbox.com
Ny undersøkelse viser at det lønner seg å klage på mobiltelefonen når den blir ødelagt. Foto: colourbox.com Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Ifølge en fersk undersøkelse fra Forbrukerrådet dropper fire av ti å reklamere på mobiltelefonen når den går i stykker, selv om det ikke er kjøpers feil at mobilen gikk i stykker.

Men Forbrukerrådets undersøkelse viser også at du får hjelp hvis du klager. Likevel har mange forbrukere ikke tillit til elektronikkbransjen, og mange lar være å klage på ødelagt telefon.

Forbrukerrådet har gjennomført to omfattende tester og undersøkelser. I den første undersøkelsen reklamerte de på 17 mobiltelefoner kjøpt i butikker og på nett. Bakgrunnen for testen er at mange forbrukere opp gjennom årene mener at de blir dårlig behandlet av butikker, verksteder og produsenter. Mens kundene har nektet for at telefonene har vært utsatt for støt, slag og fukt, har selgerne og verkstedene hevdet det motsatte - og avslått kostnadsfri reparasjon, skriver Forbrukerrådet.

DinSides journalist ga seg ikke: NetCom snudde tvert

Plantet feil

I sommer kjøpte Forbrukerrådet 17 mobiltelefoner i private navn. Telefonene ble brukt i trygge omgivelser, og ikke utsatt for hverken fukt, slag eller støt. Deretter plantet laboratoriet Nemko, på oppdrag for Forbrukerrådet, forskjellige feil på telefonene, før de reklamerte til butikkene.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.