Det florerer av falske konkurranser på Facebook. Dette skjer typisk ved at svindlerne oppretter falske sider i kjente bedrifters navn. Men etter mye oppmerksomhet i media, må svindlerne ty til nye triks.
Nå har de også begynt å brukte ekte konkurranser for å lure folk.
Det er Romerikes Blad som omtaler den sleipe svindelmetoden.
Utga seg for å være Skeidar
I helga åpnet Skeidar en ny butikk på Triaden i Lørenskog, og i den forbindelse har møbelkjeden gående en konkurranse hvor følgerne kan vinne en Stressless-lenestol til en verdi av 22 299 kroner.
Vinneren skal ikke trekkes før den 31. juli, men plutselig begynte flere personer å få beskjed om at de allerede hadde vunnet.
- Som flere andre Facebook-sider, opplever Skeidar Triaden nå dessverre at det er noen som har opprettet falske Facebook-profiler som utgir seg for å være butikken, bekrefter markedsansvarlig Stine Kippernes i Skeidar overfor DinSide.
Svindlerne har altså opprettet en falsk side i Skeidar Triaden sitt navn, og begynte å legge igjen kommentarer som svar på konkurransedeltakernes svar.

Phishing-svindel
Ifølge Kippernes kommenterer de falske profilene at følgerne har vunnet i den pågående konkurransen i forbindeles med åpningen av deres nye butikk på Triaden senter.
- Dette ser ut som et forsøk på phishing-svindel, og vi vil på det sterkeste advare kundene å klikke på linken eller dele personlig informasjon, som for eksempel kredittkortinformasjon, sier hun.
Møbelkjeden har nå lagt inn en advarsel på siden sin, og sier de rapporterer inn falske kontoer og kommentarer til Facebook fortløpende i tillegg til at de utestenger dem fra siden deres.
- Vi vil også oppfordre følgere som ser mistenksomme kommentarer om å markere disse som spam. Vi har flere oppvakte følgere som har skrevet kommentarer som oppfordrer andre til å ikke klikke. Det setter vi stor pris på!

Advarer: - Dessverre veldig vanlig
Kontakter vinneren direkte
Skeidar vil kontakte vinneren direkte på dagen som er annonsert i det opprinnelige innlegget, ikke i en kommentar under innlegget, påpeker markedsansvarlig Stine Kippernes til DinSide.
De understreker at de selvfølgelig aldri vil be vinner oppgi kredittkortinformasjon.
- Vi er veldig lei oss for at noen vil ødelegge denne giveawayen som skulle være en hyggelig gave til en heldig følger av vår nye, flotte konseptbutikk på Skeidar Triaden, avslutter hun.