Microsoft-svindel

- Vi får daglige henvendelser

Ifølge Telenor blir nordmenn utsatt for såkalt «spoofing» daglig.

SPOOFING: Blant annet Microsoft-svindlere ringer fra det som ser ut som vanlige, norske mobilnummer. Foto: Berit B. Njarga
SPOOFING: Blant annet Microsoft-svindlere ringer fra det som ser ut som vanlige, norske mobilnummer. Foto: Berit B. Njarga Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Hvis du opplever å få svindeloppringninger fra det som tilsynelatende er et helt vanlig, norsk mobilnummer, hvor stemmen i andre enden hevder på dårlig engelsk at du har trøbbel med PC-en din, er du ikke alene:

Såkalt «spoofing», altså forfalske en avsender, av er fortsatt et utbredt problem, og Telenor mottar daglig henvendelser om denne typen tvilsomme henvendelser.

Flere millioner svindelanrop

- Telenor har et eget sikkerhetsmiljø som arbeider for å håndtere denne typen svindel, og vi ser at forsøkene går i bølger, men vi får daglige henvendelser, sier David Fidjeland, kommunikasjonssjef i Telenor Norge til Dinside, og legger til at dette er et jevnt, vedvarende problem.

- Hvert år sperrer vi mellom 1- 2 millioner verifiserte svindelanrop med våre sikkerhetstiltak, sier Fidjeland.

De får mange henvendelser fra kunder som har hatt mistenkelige opplevelser, noe de gjerne vil at de skal fortsette med.

- Er det i hovedsak Microsoft-svindel det går i, eller er det også eksempler på andre typer svindelsamtaler ved hjelp av spoofing?

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer