Matpriser, rabatter og kuponger:

Vi har enorme summer

Du må selv aktivere de digitale kupongene. Har du sjekket dine?

DYRE MATVARER: Synes du også at maten har blitt veldig dyr? Vi har tre veldig gode tips til deg som vil spare litt penger når du er på butikken. Video: Embla Hjort-Larsen / Elisabeth Dalseg. Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Mange millioner nordmenn er medlem av ett eller flere kundeprogrammer, og har fått, eller kan vente seg, en liten bonus i overskuelig framtid. Men det finnes også en annen liten økonomisk godbit til mange av dem som er medlem av et av butikkenes kundeprogrammer: Kuponger.

Med jula rett rundt hjørnet oppfordrer Håvard Jensen, kjededirektør i Extra, alle sine medlemmer til å benytte seg av kupongene.

Totalt venter rabatter for nesten 100 millioner kroner på Coops kunder.

- Dette kommer på toppen av det som har vært spinnvilt lave priser denne jula. Medlemmene er generelt opptatt av å bruke kupongene de får, og vi er sikre på at de ytterligere besparelsene vil være nyttige å ha når de nå planlegger julehandelen sin, sier kjededirektør Håvard Jensen i Extra.

I desember har mange av Coops 2,3 millioner medlemmer fått personlige rabattkuponger til en samlet verdi av 97 millioner kroner. Det betyr at kundene kan gjøre store besparelser fram mot jul.

Fra papir til personlig prising

Bruk av kuponger i dagligvarebutikker er et vanlig fenomen i utlandet, kanskje spesielt USA, der de fortsatt har papirkuponger man må klippe ut, forteller Frode Steen, professor ved NHH.

- Her hjemme har butikkene gått over til app, og her er det i mye større grad personlig prising. Det er en måte å gi deg en god individuell pris, uten å gi den til alle, sier Steen til DinSide.

I en tid der mye koster mer og renta stiger, kan det være verdt å sjekke Trumf-ordningen din! Video: Jenny Emilie Aas Vis mer

Årsaken er enkel, butikkene vil knytte til seg kunder for å bygge lojalitet.

- Så kan man jo diskutere hvor godt dette treffer, og for meg som økonom kan dette av og til være veldig forvirrende.

Han trekker fram eksempelet der du spiser taco hver fredag og alltid kjøper rød chili. Dette registreres av butikken, og etter hvert blir denne billigere for deg.

- På den ene siden, vil du fortsette å gå til butikken, men på den andre siden, så tjener de mindre på et produkt du kjøper uansett. Gevinsten må bli at du blir en mer lojal kunde, det er det som driver dette systemet.

Ikke alle benytter seg av tilbudene

Det er ikke alltid rabatter er lønnsomme. Enten fordi det er produkter man ikke ville ha kjøpt ellers, det er et dyrere alternativ til noe du vanligvis kjøper - eller at du endre opp med å ikke spise maten du kjøper.

En indikator på hvor godt rabattene treffer, er hvor mange som faktisk benytter seg av tilbudene. Det vil ikke Coop oppgi av konkurransehensyn, men innløsningsgraden skal være høy, ifølge Harald Kristiansen, kommunikasjonssjef i Coop.

- Så langt i år har medlemmene våre innløst kuponger verdt 333 millioner kroner, og viser at innløsningsgraden øker hele tida ettersom medlemsfordelen blir mer kjent, skriver Kristiansen i en e-post til DinSide.

At kupongene nå er digitalt, gjør det også enklere, og mer diskret å bruke. Du har kanskje sett på film, hvordan man kan bli stående lenge i kø, bak noen som skal innløse metervis med kuponger?

- Jeg bodde i California for seks år siden. Der var det sånn at var du uheldig med personen foran deg i køen, og de hadde mange kuponger å løse inn, kunne det ta litt tid, sier Steen.

Slik fungerer kupongene

De neste tre ukene får DinSides journalist sju kroner i avslag på Friele frokostkaffe og Coop toalettpapir, samt fire kroner i rabatt på friske urter fra Änglamark.

Kupongene må aktiveres før bruk. Slik er det også i de andre kjedene.

UBRUKTE KUPONGER: Trumfkunder som har lastet ned Meny-appen kan hente ut ulike kuponger.
UBRUKTE KUPONGER: Trumfkunder som har lastet ned Meny-appen kan hente ut ulike kuponger. Vis mer

Æ kaller det «Dine aktiverte personlige priskutt», i praksis er det det samme.

Fram til 24. desember kan jeg nå få 20 prosent rabatt på Taffel 1,5-liter, Rema 1000 smoothie mix, R Tex mex salsa og sauser og R Tex mex skjell og lomper, samt ti prosent avslag på pizzatilbehør fra Salatmester'n.

For å få disse rabattene må man åpne appen og se på priskuttene for å aktivere dem. Appen oppdateres med nye priskutt hver mandag, forteller Celine Anette Sjøberg, kommunikasjonssjef i Rema 1000.

- Tilbudene er personlige, fordi de skal være relevante. Du kan også selv være med på å styre hvilke tilbud du får, gjennom å skåre tilbudene du får.

Rema 1000 har endret sin rabatt-strategi. Tidligere fikk du rabatt på de varene du kjøpte mest. Nå får du rabatter basert på kjøpsmønsteret ditt.

- Det er smart, da kan de bestemme hvilke produkter de gir avslag på. Du får avslag på varer du kjøper mye, men butikken kan styre hvilke. De taper mindre på dette enn om du gjennom din strategiske tilpasning kan bestemme dette i butikken selv, sier Steen.

- Jeg tror jeg er den eneste kunden i Remas historie som fikk rododendron som topp ti-produkt med 15 prosent avslag, ler han.

Også supermarkedkjeden Meny har kuponger i appen. Dette har de hatt siden 2014.

Denne uka kan denne journalisten få 20 prosent avslag på spekeskinke fra Tind, gourmetsennep fra Gyllensten, brokkoli, Q lettrømme, selskapserter fra Eldorado og Evergood kaffe.

- Kundene våre blir stadig mer digitale, de bruker MENY-appen til å sjekke tilbud og aktivere kuponger og Trumf-bonus, sier Nina Horn Hynne, kommunikasjonssjef i Meny, til Dinsde.

Kundene bruker den også som handleliste i butikk eller til å handle i nettbutikken.

- Kupongene våre er veldig populære, særlig de som er personlige.

Det er likevel verdt å ta med seg at selv om du får rabatter, er det ikke sikkert at det er her det er billigst, så her kan det være smart å ha kaffeprisene på lavprisbutikkene i bakhodet før du går amok i kaffehylla.

Droppet kupongene

Lavpriskjeden Kiwi har for tida ikke kuponger, forteller kommunikasjonsdirektør Kristine Aakvaag Arvin.

- Vi har ikke hatt det på flere år, og da var de fysiske, ikke bygget inn i appen, sier Arvin til DinSide.

De følger likevel med og vurderer fortløpende om dette er noe også de skal ta inn i sitt kundeprogram.

- Vi har heller vurdert å ha Kiwi pluss og de ulike avtalene her med ekstra rabatt for blant annet frukt og grønt og bind, tamponger og bleier, i stedet for de personlige rabattene.

Dette er prisen du betaler

Steen peker på at du ikke får disse rabattene gratis.

- Det er viktig for kjedene at du bruker appen. Denne informasjonen er viktig for butikkene, og på denne måten får de bedre kontroll over hva du gjør i butikken. De lever jo av informasjon de får om kundene, sier han og legger til:

- Det er ikke bare negativt. Jo mer de vet om kundene, jo bedre kan de tilpasse tilbudene.

Steen setter likevel spørsmålstegn ved hvor lønnsomt de personlige rabattene blir for butikkene på sikt.

- Kunden beveger seg på en annen måte nå etter prisoppgangene de siste par åra. Det betyr at de nå i større grad er villig til å gå til ulike butikker for å benytte seg av de forskjellige tilbudene.